NISSAN OFFENTLIGGØR DE EUROPÆISKE SALGSTAL FOR MARTS OG REGNSKABSÅRET 2010 – bedste regnskabsår nogensinde for Nissan Nordic Europe

Nissan har offentliggjort, at salget i Europa blev på 607.000 biler i regnskabsåret 2010, som sluttede den 31. marts 2011 – en stigning på næsten 100.000 biler i forhold til regnskabsåret 2009.

Det resultat blev hjulpet på vej af en meget stærk afslutning på året. Salget i marts nåede op på 80.085 biler, hvilket er årets højeste markedsandel på 4,0 % og Nissans bedste resultat nogensinde for marts måned i Europa.

Nissan afsluttede regnskabsåret med en markedsandel på 3,4 % i Europa – den højeste markedsandel på årsbasis siden 1994 og en stigning på 0,6 procentpoint i forhold til 2009.

De vigtigste modeller i Europa omfatter crossover-modellen Qashqai, som der blev solgt næsten 250.000 eksemplarer af i regnskabsåret 2010 – en stigning på 19,0 % i forhold til 2009. Men også Juke og den nye Micra klarede sig godt.

De vigtigste markeder sidste år omfattede Rusland, hvor Nissan er et af de bedst sælgende udenlandske mærker. Storbritannien var det næststørste marked med over 100.000 solgte biler, og salget i Frankrig steg med over 12.000 biler til lige under 66.500.

NISSAN NORDIC EUROPE

Regnskabsåret 2010 har været det bedste nogensinde i al den tid, Nissan Nordic Europe har eksisteret. I regnskabsåret 2010 steg markedsandelen til 3,4 % – en stigning på 0,4 procentpoint i forhold til året før. Den bedste månedlige markedsandel nogensinde (4,51 %) blev opnået i februar og marts.

“Vi er ekstremt glade for vores fantastiske præstation i regnskabsåret 2010. Med det momentum har vi alt, hvad der skal til for at slå endnu flere rekorder i fremtiden", udtaler Guillaume Cartier, som er Managing Director hos Nissan Nordic Europe.

INDREGISTRERINGER I NNE-LANDENE

Sverige: 9.579 indregistreringer (+57 % i forhold til regnskabsåret 2009), markedsandel 2,8 %

Finland: 7.343 indregistreringer (+58 %), markedsandel 5,6 %

Norge: 6.241 indregistreringer (+26 %), markedsandel 3,9 %

Danmark: 3.843 indregistreringer (+30 %), markedsandel 2,2 %

De baltiske lande: 1.837 indregistreringer (+150 %), markedsandel 5,6 %

TOP 5-MODELLERNE I NNE

QAHSQAI 16.600 biler (+38 % i forhold til regnskabsåret 2009)

JUKE 2.600 biler (ikke tilgængelig)

NOTE 2.250 biler (+27 %)

NAVARA 1.700 biler (+45 %)

NV200 1.500 biler (ikke tilgængelig)

Kontaktoplysninger:
Taina Erkkilä, Communication Director ,Nissan Nordic Europe OY, Tel. +358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com
Peter Hal, Country Manager, Nissan Nordic Danmark, Tlf. +45 39 10 00 25/40 96 99 00, phal@nissan-europe.com

Om Nissan
Nissan Motor Co., Ltd., som målt på volumenen er Japans næststørste bilkoncern, har hovedsæde i Yokohama i Japan og er en del af Renault-Nissan-alliancen. Med over 150.000 medarbejdere på verdensplan forsynede Nissan i 2010 kunderne med over 4 millioner biler.

Nissan arbejder målrettet med at udvikle spændende og innovative produkter til alle segmenter, og det sker med et stort udbud af brændstofeffektive biler med lavt emissionsniveau under navnene Nissan eller Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF – den første prismæssigt overkommelige masseproducerede og komplet eldrevne bil, der er vinder af en række internationale priser som blandt andet Årets bil i Europa i 2011.

Hvis du ønsker flere oplysninger om vores produkter, ydelser og arbejde med bæredygtig mobilitet, er du velkommen til at besøge vores hjemmeside på adressen http://www.nissan-global.com/EN/.