Nissan og ChoosEV indgår partnerskab om at fremme elbiler i Danmark

KØBENHAVN (den 27. april 2011) – Den førende bilproducent, Nissan Motor Co. Ltd., og den danske elbilproducent, ChoosEV, har indgået et partnerskab for at promovere elbiler i Danmark.

De to parter har underskrevet en samarbejdserklæring, der gør det muligt for købere af en 100 pct. elektrisk Nissan LEAF at blive skrevet op til en komplet ChoosEV servicepakke fra ChooseEV. Pakken vil være tilgængelig hos deres lokale Nissan elbilforhandlere, så snart den nyudnævnte ’World Car of the Year 2011’ bliver tilgængelig i Danmark senere på året. I forlængelse af Nissans krav inkluderer servicen et hjemmeeftersyn af en uddannet elbilelektriker, samt levering og installering af en ChoosEV ”Mode 3”-oplader, der muliggør sikker og praktisk genopladning ved 16 ampere i hjemmet.

Ejere af en nul-emissions Nissan LEAF kan samtidig abonnere på adgang til ChoosEV’s opladere i offentlige og halv-offentlige rum, og dermed gøre sig selv mindre afhængige af konstant at være indenfor rækkevidde af deres hjemmeopladere.

”Vores samarbejde med Nissan er et stort skridt i retningen af CO2-fri transport i Danmark. ChoosEV investerer løbende i at udvide public- og semi-public-infrastruktur til elbiler. Vi har netop åbnet Danmarks første quick charge-station i hjertet af København, og på landsplan vil der opsættes yderligere 5 stk. alene i år. I 2011 planlægger ChoosEV desuden at åbne 300 semi-public slow charge-ladestandere. På denne baggrund vil Nissan LEAF-ejere fremover opleve en høj fleksibilitet og tryghed,” siger adm. direktør, ChoosEV, Henrik Isaksen.

“Samarbejdsaftalen, der er indgået med ChoosEV, er et vigtigt skridt i lanceringen af Nissan LEAF i Danmark. En veludviklet infrastruktur og adgang til offentlige ladestationer er afgørende for introduktionen af elbiler. Nissan LEAF er verdens første masseproducerede elbil, og med ChooseEV som partner kan vi tilbyde Nissan LEAF-ejere næsten den samme frihed, som ejere af konventionelle biler har,” udtaler Guillaume Cartier, Managing Director Nissan Nordic Europe.

Nissan LEAF er drevet af en kompakt elektrisk motor forrest i bilen, som driver forhjulene. AC-motoren har en effekt på 80 kW og 280 Nm, hvilket er nok til en max hastighed på 145 km/t. Den elektriske motor er drevet af et Nissan-udviklet lamineret lithium-ion-batteri med en ydeevne på mere end 90 kW. Bilen har en rækkevidde på 175 km på en opladning (New European Driving Cycle), hvilket gør den til et praktisk alternativ for de bilister, der primært kører i byen.

Den kompakte familie-hatchback er otte timer om at blive fuldt opladet, hvis man bruger en almindelig oplader. Det tager cirka 30 minutter, hvis man benytter en hurtig-oplader.

Aftalen med ChoosEV er den seneste i en række partnerskaber, som Nissan, og virksomhedens alliancepartner Renault har indgået med regeringer, kommunale myndigheder og virksomheder over hele verdenen, for at have de rette initiativer og den rigtige infrastruktur på plads til en succesfuld modtagelse af elbiler.

For yderligere information kontakt venligst:

Taina Erkkilä
Director, Communications
NISSAN NORDIC EUROPE OY
Mobile: +358 (0)50 300 0409
Email: terkkila@nissan-europe.com

Peter Hal
Country Manager Denmark
NISSAN NORDIC EUROPE OY
Mobile: +45 40969900
Email: phal@nissan-europe.com

Henrik Isaksen
CEO, ChoosEV
Phone : +45 82303030
Email : hi@choosev.com

Om Nissan
Nissan Motor Co., Ltd., som målt på volumen er Japans næststørste bilkoncern, har hovedsæde i Yokohama i Japan og er en del af Renault-Nissan-alliancen. Med over 150.000 medarbejdere på verdensplan forsynede Nissan i 2010 kunderne med over 4 millioner biler.

Nissan arbejder målrettet med at udvikle spændende og innovative produkter til alle segmenter, og det sker med et stort udbud af brændstofeffektive biler med lavt emissionsniveau under navnene Nissan eller Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF – den første prismæssigt overkommelige masseproducerede og komplet eldrevne bil, der er vinder af en række internationale priser som blandt andet Årets bil i Europa i 2011.

Hvis du ønsker flere oplysninger om vores produkter, ydelser og arbejde med bæredygtig mobilitet, er du velkommen til at besøge vores hjemmeside på adressen http://www.nissan-global.com/EN/.

Om ChoosEV

ChoosEV A/S er Danmarks førende elbiloperatør, som gør elbilen til et reelt alternativ allerede i dag. Vi tilbyder innovative pakkeløsninger, der gør det nemt, trygt og praktisk muligt at skifte til elbilen.

ChoosEV A/S leverer elbiler, ladestandere, finansiering, drift, råd­­givning og miljøoptimering i relation til el­biler og infrastruktur.

Derudover består ChoosEV af en udviklingsafdeling, som grundlægger og deltager i internationale såvel som nationale elbil- og energiprojekter. ChoosEV står bag Europas største elbilprojekt ”TestEnElbil.dk”, hvor 300 elbiler, 30 kommuner og partnere i erhvervslivet samarbejder om at blive klogere på elbilens placering i det danske samfund.

ChoosEV’s målsætning er at gøre en positiv forskel for miljøet og for samfundet både lokalt og nationalt.

Vi er et dansk firma ejet af SE, SEAS-NVE og Sixt Danmark A/S.