NISSAN OPNÅR DEN HØJESTE MARKEDSANDEL I EUROPA NOGENSINDE

• Den samlede markedsandel steg i 2012 til 3,9 % med 665.756 solgte biler
  • På to ud af tre af Nissans markeder i Europa steg markedsandelen i 2012. Og Spanien satte rekord med vækst for femte år i træk
  • Succesen er drevet af stor efterspørgsel efter Nissan Qashqai crossoveren og mini-SUV'er, hvor salget af Nissan Juke steg med 13 % i 2012
  • I Storbritannien var markedsandelen og salgsvolumenen den bedste nogensinde i 2012 Fabrikken i Sunderland rundede en milesten med over 500.000 producerede biler
  • De Nordiske og Baltiske lande følger trenden i Europa med samme markedsandel (3,9%). En stigning på 0,1%-point
  • I Danmark blev markedsandelen 2,9%. En stigning på 0,5%-point

Nissan har meddelt, at koncernen har opnået en rekordhøj markedsandel på 3,9 % i perioden januar-december 2012, hvilket svarer til en stigning på 0,1 %-point i forhold til tallene fra 2011. I alt solgte Nissan 665.756 biler i 2012 på et europæisk bilmarked, der var mindre end året før, hvor Nissan solgte 683.813 biler.

I Danmark oplevede Nissan også en stigning i markedsandelen med næsten hele 18% fra 2,4 til 2,9%. Her var totalsalget dog stort set samme som året før.

Ralph Gonsalves, der er chef for Nissan i Danmark, udtalte: "Nissans resultat er ret imponerende taget i betragtning, at vi ikke har nogle biler i det helt lille segment (A), som klart er steget mest i 2012. Herudover har vi ikke præsenteret nogle nye modeller i løbet af året. Så betingelserne for vækst har ikke ligget lige for.

Det vidner om, at vi er gode til at tilpasse os med de produkter, vi har, hvor specielt Qashqai stadig er en stor succes. Både i kraft af dens smarte og meget anvendelige design, men også i kraft af de meget skarpe priser, vi har formået at holde. Vi har en klar formodning om, at vi kan fortsætte den positive trend i 2013"

Investeringer i Nissans vigtigste lande - blandt andet i Storbritannien og Rusland - har givet resultat. Nissan kan i disse lande notere sig en vækst på henholdsvis 10% og 11% i forhold til året før. I Storbritannien sluttede året også med den højeste markedsandel og det højeste salgstal nogensinde. Sidst men ikke mindst nåede Nissans fabrik i Sunderland også en milepæl med en produktion på over 500.000 biler. Det gør den til Storbritanniens mest produktive bilfabrik.

Også andre lande i Europa kunne melde om succesfulde resultater. I Spanien kunne Nissan for andet år i træk sikre sig positionen som det bedst sælgende asiatiske mærke med en historisk markedsandel på 5,2%. Og hele 22 andre europæiske lande kunne melde om højere markedsandele i 2012 i et stadigt mere konkurrencepræget marked. Generelt faldt det totale bilsalg i Europa i løbet af året. I 11 lande steg markedsandelen med mere end 0,4 %-point. I Norden og de Baltiske lande galdt det Finland, Norge og Danmark.

Chefen for Nissan i Norden og de Baltiske lande, Jacek Gorski, udtalte: "Vi er glade for de resultater, som NNE (Nissan Nordic Europe) har opnået. Vi opnåede samme niveau som resten af Europa med en stigning i vores markedsandel på 0,1 %-point, hvilket ikke var nemt, da vi ikke havde nogen større produktlanceringer i løbet af året.

Det bekræfter, at vores strategi er rigtig og giver de forventede resultater. Samlet set har vi skabt et stærkt fundament for den fremtidige vækst, der skal drives af de nye produkter, vi lancerer fra 2013".

Baggrunden for væksten har været en vedvarende høj efterspørgsel efter Nissan Qashqai crossoveren. Denne model stod alene for over en tredjedel af Nissans samlede salg i 2012 med 250.578 solgte eksemplarer i Europa. Det var endnu bedre end salget i 2011 - 6 år efter lanceringen af bilen. Nissan Juke bidrog også til væksten i markedsandelen. Salget af mini-SUV'en steg med hele 13% i 2012.

Nissans Vice President for Sales Operations i Europa, Guillaume Cartier, udtalte: "Stigningen i salget af nogle af vores vigtigste modeller i december 2012 afrundede et succesfuldt år for Nissan. I 2012 beviste vi, at vi kender og forstår vores kunders ønsker. Og ved fortsat at designe og producere nye og innovative biler i Europa håber vi, at vi kan gentage succesen i 2013".

####

For yderligere information kontakt venligst:

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Nissan i Europa
Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 14.500 medarbejdere fordelt lokalt inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 677.000 biler inklusive mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige, innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. er Japans næststørste bilkoncern, har hovedsæde i Yokohama i Japan og er en del af Renault-Nissan-alliancen. Med over 248.000 medarbejdere på verdensplan forsynede Nissan i 2011 kunderne med over 4,8 millioner biler, hvilket var ensbetydende med en omsætning på 9,4 billioner yen (118,95 milliarder $). Nissan arbejder målrettet med at udvikle spændende og innovative produkter til alle. Og Nissan leverer hele 64 forskellige modeller under navnene Nissan eller Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF. Den første prismæssigt overkommelige masseproducerede, komplet eldrevne bil og vinder af en række internationale priser som blandt andet den prestigefyldte titel som Årets bil i Japan i 2011-2012 og Årets bil i verden og Europa i 2011.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker.

Tags: