NISSAN OVERRASKER PÅ LE MANS

Efter oplevelserne med Nissan DeltaWing, som blev kaldt verdens første sociale mediebil, så Nissan, hvor passionerede motorsportsfans er, især når det gælder nye idéer og anderledes tanker. Ved 24-timers-løbet i Le Mans i 2013 åbner Nissan dørene med Nismo FanZone og tager det hidtil usete skridt og afslører bilen, der skal køre fra Garage 56 i 2014, for sine fans, før nogen andre får den at se.

SPÆNDINGEN STIGER PÅ LE MANS: BILEN, DER SKAL KØRE FRA GARAGE 56 I 2014, SKAL AFSLØRES

Nissans CEO Carlos Ghosn annoncerede i februar, at Nissan vender tilbage til Le Mans i 2014 i Garage 56 med en bil, der har fokus på innovation og begejstring. Fredag d. 21. juni kl. 10.30 vil Nissan løfte sløret for bilen, der skal køre fra Garage 56 i 2014, og som samtidig udgør mærkets forhåbninger om en LM P1-fremtid.

Klik på følgende link for at se filmen: http://newsroom.nissan-europe.com/dk/da-dk/MultiMediaCenter/Videos.aspx

GT ACADEMY SKABER NY GENERATION AF RACERKØRERE

I de sidste 5 år har GT Academy givet alle med en PlayStation mulighed for at blive racerkører. Den første vinder, Lucas Ordonez, realiserede sin drøm om at køre racerløb ved Le Mans i 2011. Og han landede endda på en podieplads i første forsøg. Historien om Lucas' vej til Le Mans stjal overskrifterne for 2 år siden, og nu vender Lucas tilbage til Frankrig for at deltage i sit tredje 24-timers-løb i Le Mans.

Det nye håb i 2013 er Jann Mardenborough, som vandt GT Academy i 2011. Efter at have fuldført en sæson i Nissan GT-R Nismo GT3, hvor han var lige ved at vinde det britiske GT-mesterskab, har Jann i år fået en af de helt store udfordringer, hvor han kører i FIA's europæiske Formel 3-mesterskab. Formel 3 har givet Jann omfattende øvelse i at køre racerbiler med downforce. Og han er nu klar til at omsætte alt det, han har lært, til at køre i Greaves Motorsport Zytek-Nissan. Det var ikke for ingenting, at Jann sluttede 2012-sæsonen fyldt med priser og anerkendelser, og det vil være et stolt øjeblik for Nissan teamet at se ham deltage i Le Mans i år.

De fire GT Academy-vindere fra 2013 (Wolfgang Reip, Mark Shulzhitskiy, Peter Pyzera og Steve Doherty) kører alle i Nissan GT-R Nismo GT3 i år. Men de vil også få lov til at opleve noget af Le Mans, da de kommer til eventen for at give fansene indsigt i livet som Nismo-sportsmand i Nismo FanZone.

NISSAN MOTORER ER FØRSTEVALG VED LE MANS

Nissans LM P2-kundemotorprogram er bare blevet stærkere og stærkere gennem de sidste 3 år. I 2013 vil et imponerende tal på 15 ud af 22 LM P2-biler være udstyret med den Nismo-tunede Nissan VK45DE V8-motor. Indtil nu har Nissan domineret 2013-udgaven af FIA World Endurance Championships LM P2-klasse med de første otte pladser på Silverstone og de første seks på Spa. Sammen med to sejre i de to første runder af den europæiske Le Mans-serie viser det med al tydelighed, hvorfor så mange teams vælger en motor fra Nissan.

Nr. 42 Greaves Motorsport Zytek Nissan kan meget vel blive fansenes favorit, da Nismo Ambassadør og Super GT-racerkører Michael Krumm kører i den sammen med Lucas Ordonez og Jann Mardenborough. De tre holdkammerater er alle meget hurtige, men samtidig tålmodige kørere, som kender spillet i forbindelse med udholdenhedsløb.

Man skal også holde øje med Nissans officielle partnerteam, G-Drive Racing. De har allerede vundet løb i 2013, og det russiske team sætter alt ind på at vinde på Le Mans. Russiske Roman Rusinov kører i nr. 26 Oreca Nissan sammen med australieren John Martin og britiske Mike Conway. Også et utroligt stærkt team, som bliver vanskeligt at slå.

Med så stor en del af LM P2-klassen, der anvender Nissan motor er der lagt op til endnu en kamp, som vil gå hele vejen til det ternede flag.

NISSAN MEDIEPLAN PÅ LE MANS

ONSDAG

13:00-14:00 Kørerne vil være tilgængelige i "Nismo Live Lounge by G-Drive" i tilskuerområdet.(Michael Krumm, Lucas Ordonez, Jann Mardenborough & Roman Rusinov)

TORSDAG

15:00-16:00 Kørerne vil være tilgængelige i "Nismo Live Lounge by G-Drive" i tilskuerområdet.(Michael Krumm, Lucas Ordonez, Jann Mardenborough & Roman Rusinov)

FREDAG

10:30  Nissan løfter sløret for bilen, der skal køre fra Garage 56 i 2014For fansene: i Le Mans-landsbyenFor pressen: i "Nismo Live Lounge by G-Drive" i tilskuerområdet.

#nismo

#electrifyinglemans

#fansfirst

NISSAN & NISMO

Nissan nyder godt af at være en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 14.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing.  Sidste år producerede Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland 677.000 biler med de i alt 24 forskellige og innovative bilmodeller, der sælges i Europa i dag.

Nismo er Nissans performance-afdeling. Den udvikler og producerer avancerede teknologier og design, som giver vores kunder begejstrende køreoplevelser. Nismo er også navnet på vores performance-modelrække.

• Med Nismo ønsker Nissan at skabe det mest tilgængelige performance-bilmærke, som giver fantastiske køreoplevelser hver eneste dag.
  • Nismo er den ultimative demonstration af Nissan mærket - innovation og begejstring for alle.
  • Nismo leverer ægte eksempler på Nissans evne til at være den mest innovative & begejstrende virksomhed i verden.
  • En række Nismo gadebiler vil blive lanceret i Europa - Juke Nismo var den første.
  • Juke Nismo nyder godt af ingeniørernes innovationer og erfaringer høstet på racerbanen og overført til gaden.

GT ACADEMY

I december 2012 beskrev magasinet EVO GT Academy som "uden tvivl verdens mest tilgængelige kørerlegat".

GT Academy er en konkurrence skabt af Nissan og PlayStation, som forener de virtuelle og reelle racerløbsverdener for at gøre drømmen til en realitet for spirende racerkørere. I konkurrencen findes de bedste Gran Turismo-spillere fra alle deltagende lande ved at teste deres evner i en kvalifikationsproces via onlinespil. Derefter konkurrerer de mod hinanden i live-områdefinaler, før vinderen fra hver finale skifter til at køre rigtige Nissan biler i den efterhånden berømte Silverstone "Race Camp". Den samlede vinder af hver GT Academy-konkurrence undervises derefter via Nissans kørerudviklingsprogram i at køre ægte racerløb.

GT Academy 2013 bliver den hidtil største konkurrence med flere deltagerlande end nogensinde før, og onlinespildelen finder efter planen sted i juli i en demoversion af det meget imødesete Gran Turismo 6-spil

For yderligere information kontakt venligst:

Ann Strøby, PR Manager Danmark, Nissan Nordic Europe Ltd, Mobile:  45 20662206, astroby@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med mere end 16.000 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 695.000 biler inklusive mini-MPV'er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV'er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk

Tags: