Nissan på den 80. udgave af den internationale biludstilling i Geneve

• Verdenspremiere på Nissans helt nye, globale, kompakte bil • Verdenspremiere på Juke – den lille crossover • Europæisk premiere på LEAF – Nissans epokegørende elbil • Qashqai med mindre ændringer vises for første gang • Opdateret Pathfinder & Navara • 370Z Roadster vises for første gang på en europæisk biludstilling

En global, kompakt bil Nissans nye, kompakte bil, som afløser Micra, får verdenspremiere på den internationale biludstilling i Geneve. Det er den første model, der er udviklet på Nissans helt nye V-platform. Der har været særlig fokus på at minimere vægten på den nye V-platform, hvilket giver fordele med hensyn til brændstoføkonomi og emissioner. Salget starter i marts måned i Thailand, og salget i Europa starter til efteråret. Juke Juke er konstrueret og designet til at være et friskt pust i B-segmentet, hvor kunderne savner originalitet blandt de biler, der er på markedet. Den er en iøjnefaldende kombination af SUV-bilernes robusthed og en sportslig stil, som er samlet i en kompakt pakke. Den nye Juke bliver det tredje medlem af Nissans crossover-familie, så koncernens rolle som pioner i denne mere og mere populære bilklasse forstærkes yderligere. Topversionen af Juke har en ny benzinmotor med turbolader og direkte indsprøjtning, som yder 190 hk og har et drejningsmoment på 240 Nm. 1,6-liters-motoren med turbolader og direkte indsprøjtning fås i kombination med Nissans ALL-MODE 4x4-i-system, som er blevet opdateret og nu også omfatter momentvektorisering. Ud over at fordele momentet mellem for- og bagaksel – op til maksimalt 50:50 – kan systemet nu også fordele momentet fra side til side på bagakslen. Det øger agiliteten og reducerer understyring i sving. Det er første gang, at denne innovation anvendes i segmentet for små biler. Juke fås desuden med Nissans 1,6-liters 16V-motor med et unikt dobbelt indsprøjtningssystem, som yder 117 hk og har et drejningsmoment på 157 Nm, og en 1,5-liters dCI common rail-dieselmotor, som yder 110 hk og har et drejningsmoment på 240 Nm. Ud over salget i Europa, som starter til efteråret, vil Juke også blive solgt i Japan og Nordamerika. LEAF LEAF er Nissans eldrevne familiebil i C-segmentet. LEAF er den første designmæssigt målrettede, masseproducerede elbil fra en stor bilproducent, og den er blot den første af en række elbiler fra koncernen og fra Nissans alliancepartner Renault. LEAF er bygget på den helt nye og specialudviklede elbilsplatform, og den har en stor akselafstand på 2.700 mm. Den er 4.445 mm lang, 1.770 mm bred og 1.550 mm høj. Ydelsen leveres af en Nissan udviklet, kompakt elmotor, som er placeret forrest i bilen, og som trækker bilens forhjul. Vekselstrømsmotoren yder 109 hk og har et drejningsmoment på 280 Nm, og bilen har en tophastighed på over 140 km/h. Rækkevidden er ca. 160 km med fuldt opladet batteri. Elmotoren drives af et Nissan udviklet, lamineret litium-ion-batteri, som yder over 90 kW. Batteriet, som består af 48 moduler, er placeret under sæderne og bunden i LEAF. Under opbremsning og i påløb genindvindes energien, som føres direkte til batteriet. Med en jævnstrømslynoplader på 50 kW kan batteriet lades op til 80 procent af fuld kapacitet på under 30 minutter. Men indtil lynopladningsstationer bliver almindelige, forventer vi, at de fleste ejere vil lade bilerne op derhjemme eller på arbejdet via det almindelige 220~240V-system. En komplet opladning fra 0-100 % varer så ca. otte timer. Stikdåsen til almindelig opladning og til lynopladning er bekvemt placeret på fronten af LEAF. Der åbnes for bestillinger i udvalgte europæiske lande til sommer, og den første levering af biler – alle venstrestyrede – ankommer i slutningen af 2010. Opdateret Qashqai Nissans mellemstore crossover Qashqai er blevet grundigt opdateret for at cementere modellens position som førende i klassen og et banebrydende alternativ til den traditionelle hatchback i Europa. Den mest markante ændring af Qashqai rent visuelt er sket på bilens front. Kombinationen af en helt ny motorhjelm, ny forreste kofanger, nye skærme, ny kølergrill og nye forlygter giver Qashqai førsteklasses raffinement, udseende og kvalitet. Den nye front deles med Qashqai+2. Indvendigt har opdateringen resulteret i et mere eksklusivt indtryk og en mere praktisk kabine. Ændringer af bunden på Qashqai har været med til at optimere luftstrømmen, og det har bidraget til en reducering af Cw-værdien fra 0,34 til 0,33. På grundlag af den opdaterede Qashqai-models forbedrede aerodynamik bliver der introduceret en Eco-version af Qashqai med reducerede CO2-emissioner. Ved hjælp af aerodynamiske hjulkapsler, blænding af åbningerne til tågeforlygterne, montering af dæk med lav rullemodstand og en forøgelse af slutdrevets udvekslingsforhold er det lykkedes at reducere CO2-emissionerne fra Qashqai fra 137 til 129 g/km. Opdateret Pathfinder & Navara Nissan viser også grundigt opdaterede udgaver af Pathfinder og Navara. På biludstillingen i Geneve præsenteres disse modeller for første gang med en ny 3,0-liters V6-dieselmotor. Den er førende i klassen med en ydelse på 238 hk og et drejningsmoment på 550 Nm. 2.5 dCI-motoren er blevet grundigt opdateret, og resultatet er både øget ydelse og drejningsmoment og en reducering af emissioner og brændstofforbrug. Ydelsen er øget til 190 hk (med 19 hk), og drejningsmomentet er øget med hele 47 Nm til 450 Nm. Med manuel gearkasse er brændstofforbruget ved blandet kørsel 11,9 km/l – en forbedring på 1,4 l/100 km – og CO2-emissionerne er reduceret med 40 g/km til 224 g/km. Begge disse værdier er konkurrencedygtige i klassen. I nogle lande fås motoren også med dieselpartikelfilter (DPF). Indvendigt er der sket en forbedring af kvaliteten, komforten og raffinementet. Leveringen til kunderne begynder i marts. 370Z Roadster Roadster-versionen af Nissans legendariske Z-model får europæisk debut på biludstillingen i Geneve. Ligesom Coupé-versionen er Roadster udstyret med Nissans 3,7-liters V6-motor med 328 kW og et drejningsmoment på 363 Nm, som overføres til bilens baghjul. Den fås også med Nissans unikke manuelle gearkasse med synkroniseret omdrejningstalregulering, som afbryder gasspjældet og dermed sikrer et jævnt gearskift hver gang, eller med en 7-trins automatisk gearkasse med skiftekontakter på rattet. Taget åbnes på 20 sek., uden at det er nødvendigt at frigøre fastgørelser på forruden, og taget kan også åbnes udefra ved at holde låseknappen inde i 3 sek. Leveringen til kunderne begynder i marts. *** Nissans pressekonference afholdes den 12.03.2010 kl. 12:00 i hal 4150 Vært ved denne event er Carlos Ghosn, administrerende direktør hos Nissan Motor Co., Ltd. Informationer om den nye, globale, kompakte bil Komplette detaljer og billeder af bilen er tilgængelige den 02.03. kl. 12:00 (CET) på Nissans Europes nye mediehjemmeside: http://www.newsroom.nissan-europe.com