NISSANS NETTORESULTAT UDGJORDE 80,1 MIA. YEN I TREDJE KVARTAL

Nissan Motor Co., Ltd. offentliggjorde i dag de finansielle resultater for det tredje kvartal af regnskabsåret 2010, der slutter 31. marts 2011, samt resultatet for de første ni måneder. I det tredje kvartal blev den samlede nettoindtjening i alt 80,1 mia. yen (970 mio. dollars eller 710 mio. euro), hvilket er en stigning på 35,1 mia. yen sammenlignet med samme periode sidste år.

Nettoomsætningen blev på 2,1028 billioner yen (25,43 mia. dollars eller 18,74 mia. euro), hvilket er en stigning på 5,3 % sammenlignet med sidste år. Driftsoverskuddet blev på 114 mia. yen (1,38 mia. dollars eller 1,02 mia. euro), og overskudsgraden blev på 5,4 %. Det ordinære resultat blev på 141,1 mia. yen (1,71 mia. dollars eller 1,26 mia. euro).

”Vores resultater beviser, at Nissan bliver ved med at levere stærke præstationer,” sagde Nissans præsident og CEO, Carlos Ghosn. ”Selvom vi forudser risici for stigende råvarepriser og valutakursvolatilitet i det fjerde kvartal, vil vi blive ved med at levere gode resultater samtidig med, at vi bevarer fokus på vores strategier til at forfølge profitabel vækst.”

I perioden april-december 2010 blev Nissans nettoindtjening efter skat på i alt 288,4 mia. yen (3,32 mia. dollars eller 2,55 mia. euro). Nettoomsætningen blev på 6,4218 billioner yen (73,98 mia. dollars eller 56,68 mia. euro), hvilket er en stigning på 19,4 % sammenlignet med sidste år. Driftsoverskuddet blev på 448,9 mia. yen (5,17 mia. dollars eller 3,96 mia. euro), og overskudsgraden blev på 7 %. Det ordinære resultat blev på 456,2 mia. yen (5,26 mia. dollars eller 4,03 mia. euro).

Nissan solgte 3.018.000 biler i de første ni måneder, hvilket er en stigning på 20,5 % sammenlignet med samme periode sidste år.

I regnskabsåret 2010 vil Nissan lancere 10 helt nye produkter på verdensplan. Den 100 % elektriske nul-emissions-bil Nissan LEAF kom i salg i USA og Japan fra december 2010 og vil blive efterfulgt af lanceringer i adskillige lande i Europa i starten af dette år.

Baseret på antaget valutakurser på 80,9 yen/dollar og 110,2 yen/euro for fjerde kvartal af regnskabsåret 2010 vil de gennemsnitlige reviderede kurser være 85,4 yen/dollar og 112,5 yen/euro for regnskabsåret 2010. Nissan har opjusteret sin samlede prognose for regnskabsåret 2010 og indsendt følgende prognose for regnskabsåret, der slutter 31. marts 2011, til fondsbørsen i Tokyo:

• Nettoomsætning på 8,8 billioner yen (103,04 mia. dollars eller 78,22 mia. euro)
  • Driftsoverskud på 535 mia. yen (6,26 mia. dollars eller 4,76 mia. euro)
  • Ordinært resultat på 530 mia. yen (6,21 mia. dollars eller 4,71 mia. euro)
  • Nettoresultat på 315 mia. yen (3,69 mia. dollars eller 2,8 mia. euro)
  • Kapitaludgifter på 340 mia. yen (3,98 mia. dollars eller 3,02 mia. euro)
  • Udgifter til forskning og udvikling på 524 mia. yen (4,98 mia. dollars eller 3,78 mia. euro).

Note 1: 4. november 2010 indsendte Nissan følgende prognose for regnskabsåret, der slutter 31. marts 2011, til fondsbørsen i Tokyo baseret på valutakurser på 84,4 yen/dollar og 111,9 yen/euro:

• Nettoomsætning på 8,77 billioner yen (103,91 mia. dollars eller 78,37 mia. euro)
  • Driftsoverskud på 485 mia. yen (5,75 mia. dollars eller 4,33 mia. euro)
  • Ordinært resultat på 450 mia. yen (5,33 mia. dollars eller 4,02 mia. euro)
  • Nettoresultat på 270 mia. yen (3,2 mia. dollars eller 2,41 mia. euro)
  • Kapitaludgifter på 340 mia. yen (4,03 mia. dollars eller 3,04 mia. euro)
  • Udgifter til forskning og udvikling på 425 mia. yen (5,04 mia. dollars eller 3,8 mia. euro).

Note 2: Beløbene i dollars og euro i de finansielle resultater for de første ni måneder af regnskabsåret, der slutter i 31. marts 2011, er omregnet med en valutakurs på 86,8 yen/dollar og 113,3 yen/euro af hensyn til læseren – svarende til gennemsnittet af kurserne i de ni måneder. Resultaterne for regnskabsårets tredje kvartal er baseret på kurserne 82,7 yen/dollar og 112,2 yen/euro, hvilket er de gennemsnitlige kurser for de tre måneder fra oktober til december 2010.

Kontaktoplysninger:
Peter Hal, Country Manager, Nissan Nordic Danmark, Tlf. +45 39 10 00 25/40 96 99 00, phal@nissan-europe.com
Taina Erkkilä, Communication Director ,Nissan Nordic Europe OY, Tel. +358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com