EN FORSMAG PÅ NISSANS DRISTIGE NYE VERDEN I GENEVE

En kvartet af konceptbiler – inklusive to verdenspremierer – giver et hint om koncernens fremtid

Overblik

• To konceptbiler får verdenspremiere
  • Konceptbilen INVITATION som inspiration for næste generation af en kompakt hatchback-model
  • Konceptbilerne Juke NISMO og e-NV200 får europæisk debut
  • Spændende lancering af NISMO
  • Udvidelse af den eldrevne modelrække
  • Vi lover endnu en verdenspremiere ... detaljerne er stadig hemmelige
  • Tilliden til markedet for 2012 bygger videre på rekordsalget i 2011

Fire fremtidsorienterede konceptbiler, som understreger tilliden til 2012 og frem, spiller hovedrollerne på Nissan standen på biludstillingen i Geneve (8.-18. marts).

De flankeres af et komplet udvalg af innovative modeller, som viser styrken og dybden i Nissans alsidige modelrække ... en modelrække, som var med til at sikre koncernen en rekordstor salgssucces i 2011.

Konceptbilen INVITATION

Blandt de fremtrædende nye konceptbiler er verdenspremieren på INVITATION med et design, der skal være inspiration til en ny produktionsmodel, der lanceres i Europa i løbet af 2013. Når den er lanceret, vil denne nye model sammen med Micra og Juke give Nissan det bredeste udbud blandt alle producenter i segmentet.

Med et selvsikkert og energisk design tilbyder INVITATION et moderne og rummeligt interiør i et kompakt karrosseri. Med fremvisningen af de nyeste Nissan idéer, når det gælder letvægtskonstruktion og avanceret motorkonstruktion, er denne markante nye konceptbil blevet konstrueret til at levere inspirerende dynamik samtidig med en fremragende brændstoføkonomi og lave emissioner – den kompromisløse tilgang, som koncernen efterhånden er kendt for.

Den omfatter ligeledes nogle af de mest avancerede teknologier, som nogensinde har været præsenteret i en bil i denne klasse, inklusive det velrenommerede system Around View Kamera systems, som viser bilen i fugleperspektiv og dermed gør parkering nemmere, og Nissan Safety Shield-teknologierne, der anvender kameraer og sensorer til at advare føreren om en potentiel fare.

INVITATION er en ud af to konceptbiler, som fejrer verdenspremiere i Geneve. Detaljerne omkring den anden afsløring holdes hemmelige indtil selve biludstillingen.

Og der er mere end det. To yderligere konceptbiler, som begge giver et fingerpeg om Nissans fremtidige retning, får europæisk debut i Geneve.

e-NV200 Concept

Den første, e-NV200, er en forløber for Nissans næste 100 % eldrevne bil. Den er baseret på den ofte hædrede NV200, som – i Combi- og Evalia-versionerne – tilbyder en prismæssigt overkommelig transportløsning til familier ved at have plads til op til syv personer. NV200 er for nylig blevet valgt som basis for næste generations New York “yellow cab” og vil snart kunne ses i gaderne i The Big Apple.

e-NV200 viser Nissans næste skridt i nul-emissions-førerrollen efter den ofte hædrede LEAF-personbil, som allerede er til salg og på vejene på store markeder verden over.

Juke NISMO Concept

Juke NISMO Concept giver endnu et fingerpeg om fremtiden. Den blev præsenteret for første gang på 2011-udgaven af Tokyo Motor Show og tilfører seriøs sportslighed til den markante Juke crossover.

NISMO, som er Nissans legendariske motorsportsdivision, har leveret inspiration til Juke NISMO Concept og giver det første hint om koncernens strategi om at skabe højtydende premium-sportsversioner af gængse Nissan modeller – modeller som garanterer spændende køreoplevelser.

De fire konceptbiler flankeres af et af de bredeste modelprogrammer fra nogen bilproducent – alt lige fra bybilen Micra over de storsælgende crossovere som Juke og Qashqai, rå firehjulstrækkere som Pathfinder og Navara og den banebrydende Nissan LEAF-elbil til den fantastiske GT-R super-sportsvogn.

Helt i tråd med Nissans engagement i konstante forbedringer vil mange af produktionsmodellerne på standen fremvise mindre ændringer til modelår 2012 eller forefindes i specialmodeller, der giver køberne ekstra værdi og ekstra begejstring.

Innovation og begejstring

Én ting ligger dog fast som et fællestræk ved alle biler med Nissan mærket. Alle Nissan person- og varebiler bærer koncernens DNA: innovation og begejstring. Det er en formel, som køberne i høj grad har taget til sig – til trods for den økonomiske nedgang oplevede Nissan i Europa sit bedste år nogensinde i 2011. Salget steg med 25 procent i forhold til 2010, hvilket sikrede koncernen den højeste markedsandel nogensinde med 3,7 procent.

Salget i hver eneste måned var højere end den tilsvarende måned i 2010, og koncernen oplevede en markant vækst på de største markeder med Rusland, Storbritannien og Frankrig i top 3. I Rusland lå salget på 138.827 stk., hvilket er en stigning på 74 procent, i Storbritannien på 107.053 stk. (en stigning på 11 procent) og i Frankrig på 77.783 (en stigning på 31 procent).

Nissans bedst sælgende model var Qashqai. Selv om den nu kører på 5. år, fortsætter dens popularitet ufortrødent, og den er blevet betegnet som "bilen, der udfordrer tyngdekraften". I 2010 blev der i Europa solgt mere end 250.000 eksemplarer af den segmentskabende crossover – der fås med fem sæder og som Qashqai+2 med syv sæder.

Paul Willcox, som er Senior Vice President Sales and Marketing i Europa, udtalte: “Denne præstation drives af segmentskabende modeller, som er designet, konstrueret og fremstillet i Europa, for Europa. Nissan producerer ca. 70 procent af de biler, der sælges i regionen, på fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland. Det sikrer, at vores modelprogram er tilpasset til europæernes forventninger, når det gælder design, kvalitet, præstationer og pålidelighed.

Den fremtidige produktvision, som disse fire konceptbiler giver løfte om, viser – når hele vores modelprograms styrke og dybde lægges oveni – den selvtillid, der hersker i hele Nissan koncernen i dag. Vi er godt på vej til at blive det mest populære asiatiske mærke i Europa i 2016”.

På den mediehjemmeside http://www.newsroom.nissan-europe.com/dk  kan du se alle informationer, billeder og videoer fra Nissan.

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd, Tlf. 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Pressekontakt, Soerensen, Stine, Burson-Marsteller A/S, Tlf. 3332 7878, stine.soerensen@bm.com

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 12.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret en række biler inklusive mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker.