Brug af endnu mere vedvarende energi på Nissan fabrikken i Sunderland

• En planlagt udvidelse af solcelleanlægget på Nissans fabrik i Sunderland vil næsten tredoble produktionen af vedvarende energi.
  • Dette til give nok energi til produktion af hele salget af Nissan LEAF i Europa.

Nissan har netop offentliggjort deres planer om en større udvidelse af produktionen af vedvarende energi på deres store fabrik i Sunderland i England.

Som et supplement til fabrikkens eksisterende vindmøller og solcelleanlæg planlægges en udvidelse med yderligere et solcelleanlæg på 20 MW.

Hvis udvidelsen bliver godkendt, vil de nye 37.000 solcellepaneler resultere i, at 20% af fabrikkens energiforbrug kommer fra vedvarende eneregi. Eller sagt med andre ord, vil hele produktionen af LEAF til Europa være forsynet med vedvarende energi. En formel ansøgning er afsendt, og planlægningen af byggeriet er allerede i gang.

Alan Johnsom, Vice President Manufacturing på Nissan Sunderland, udtaler: «Brug af vedvarende energi har længe været vigtigt for vores virksomhed, og vi fortsætter med at finde nye måder til at gøre produktsprocessen mere bæredygtigt. Eftersom de produkter, der produceres i Sunderland bliver stadig mere elektrificerede, bliver produktionsvirksomheden en endnu vigtigere del af økosystemet mod CO2-neutralitet»

Nissan installerede allerede vedvarende energikilder i Sunderland i 2005. I første omgang var det vindmøller. Og disse 10 vindmøller bidrager med 6,6 MW sammen med det eksisterende solcelleanlæg fra 2016, der bidrager med 4,75 MW. Så med den planlagte udvidelse med et 20 MW solcelleanlæg yderligere, bliver den samlede produktion af vedvarende energi i Sunderland på hele 32 MW.

Solcelleanlægget er udviklet og installeres af partnerselskabet Engenera. De starter allerede i denne uge og hele anlægget forventes at være færdigt i år.

Nissan har sat sig et mål om at være CO2-neutral i såvel hele selskabet som produkternes livscyklus inden 2050. Som en del af denne målsætning vil alle Nissan biler, der sælges på hovedmarkederne, være elektrificerede i løbet af starten af 2030-erne. Herudover forskes i nye teknologier inden for eletrificering både hvad angår produkter og produktion. For mere end 10 år siden lancerede Nissan elbilen LEAF. I dag er der mere end 180.000 LEAF kunder i Europa, og godt 63.000 af disse findes i Norge. I løbet af de 10 år har LEAF kunderne sørget for en årlig besparelse på mere end 2,5 millioner ton CO2 samtidig med, at de har kørt ligeså mange km, som det tager at køre 400.000 gange rundt om jorden.

Nissan har et af de mest omfattende netværk af aktiviteter i Europa blandt udenlandske producenter med mere end 16.000 ansatte fordelt på design, forskning og udvikling, produktion, logistik, salg og marketing. I 2019 producerede Nissan fabrikkerne i Storbritanien, Spanien og Rusland ca. 465.000 biler inklusive prisvindende crossovere, varebiler og Nissan LEAF. Med en målsætning om nul-emission og nul fatale ulykker på vejene fører Nissan feltet med sin vision om intelligent mobilitet. Denne 360 graders tilgang til fremtidig mobilitet gennemsyrer Nissans produkter og teknologi og er dybt forankret i virksomhedens ønsker om, hvordan biler skal drives, køres og integreres i samfundet.

Om Nissan Nordic Europe Oy

Nissan Nordic Europe Oy er et import- og salgsselskab som har ansvaret for Nissan i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Letland og Litauen. Selskabet har ca. 175 ansatte og hovedkvarteret er beliggende i Espoo i Finland.

Ønskes yderligere information, kontakt venligst:

Ann Strøby, Communications Manager

Tel: +45 39 10 00 23 – Mobil: +45 20 66 22 06