LEAFs lithium-ion batterier anvendes nu i Nissans robotter på fabrikken

Længere holdbarhed og hurtigere opladning. Nissans robotter, der hjælper fabriksarbejdere udvikles takket være genbrugsbatterier fra Nissan LEAF.

15. marts 2021 - Forestil dig robotter, der leverer reservedele og lignende til fabriksmedarbejderne. De kører rundt på magnetiske spor og leverer varer, hvor der er behov for det i forbindelse med produktion af biler. Det betyder, at medarbejderne ikke behøver at bruge tid på at finde komponenter, men kan derimod fokusere på at installere dem, og dermed øge fabrikkens effektivitet.

Der er meget aktivitet på en bilfabrik, og robotter er blevet uundværlige. På Nissans fabrik i Oppama, syd for Tokyo, er der mere en 700 robotter, og der er mere end 4.000 i alt på alle Nissans fabrikker i verden. De arbejder alle hårdt. Og det er et virvar af signaler og sensorer, der arbejder i perfekt harmoni for at undgå forhindringer.

Nissan har forsket i nye måde at genbruge Nissan LEAF’s elbilsbatterier. Elbilen, som har været Nissans spydspids i rejsen mod nul-emission siden 2010. Og der er nu opstået en ny verden, hvor LEAF og robotterne er smeltet sammen.

Den første generation af LEAF havde en 24 kWh batteripakke. Hver pakke bestod af 48 moduler. For cirka otte år siden fandt Nissan’s ingeniører en måde at tage tre af disse moduler og lave en ny pakke, der kunne passe ind i en robot. Sidste år videreførte de idéen til også at omfatte brugte batterimoduler i stedet for nye.

I samarbejde med 4R Energy har Nissan været pioner i forhold til at give brugte batterier fra elbiler et nyt liv ved at bruge dem i robotter, fordi batterierne ikke længere var stærke nok til at bruge i en bil, men stadig perfekte til en maskine, der kører rundt på fabrikken. Det gør elektrificering endnu mere bæredygtigt.

Robotter med lithium-ion batterier, nye eller brugte, oplader hurtigere. Herudover behøver medarbejderne ikke at tage batteriet ud for at lade. Robotten stopper simpelthen løbende ved en ladestation på vejen og oplader lidt hele tiden undervejs. Denne automatisering sparer rigtig meget tid.

LEAF genbrugsbatterier har også en længere holdbarhed. Meget længere. Hvor bly-batterier typisk fornyes hvert eller hvert andet år, forventes LEAF batterierne at kunne holde syv til otte år. Færre batterier betyder mindre påvirkning af miljøet og er et yderligere skridt mod målet om at blive carbon neutral.

”Vores kunder oplever også fordele. Når brugte elbilsbatterier bliver mere værdifulde, stiger genbrugsprisen”, udtaler Masashi Matsumoto, som står får udviklingen af robotter hos Nissans Production Technology Research and Development Center. ”Med flere anvendelsesmuligheder for batterierne er prisen på brugte LEAF steget”.

Rotterne er ikke færdige med at udvikle sig. Lige nu er hver robot forbundet til et magnetisk spor, der er lavet til den på fabrikken. Ligesom et tog på skinner kan den kun køre, hvor sporet tillader det. Ved ændringer, skal der laves nye spor eller tilrettes, og programmerne skal opdateres. Alt sammen noget der tager tid og koster penge.

Men måske ikke så længe endnu. For ligesom LEAFs battterier nu har gjort, at robotterne kan arbejde i længere tid, giver udviklingen med selvkørende biler mulighed for på sigt at gøre de arbejdene robot-arbejdere fri for de magnetiske spor. I en kontrolleret miljø ville robotterne have brug for meget mindre avanceret teknologi end bilerne, men de kan stadig benytte samme sensorer og algoritmer for at blive selvkørende. Nissan udvikler også opkoblet teknologier, der kan holde robotterne i konstant kontakt med en computer, som kan styre dens bevægelser.

”Ved at anvende vores unikke eldrevne og selvkørende teknologier i arbejdet med at forbedre vores robotter, kan vi virkelig lave store nyskabelser på vores fabrikker”, siger Matsumoto. ”Udbringning af dele på fabrikkerne går nu ind i en ny æra af elektricering og automatisering”.

Ligesom bilerne udvikler sig, vil fabrikkerne, der laver dem, også gøre det.

For flere billeder og video, se her: https://denmark.nissannews.com/da-DK/releases/release-abe1d9572c0dbf098bf54c66e92ea667-leafs-lithium-ion-batterier-anvendes-nu-i-nissans-robotter-pa-fabrikken

Nissan er et verdensomspændende firma med et fuldt modelprogram, der omfatter mere end 60 modeller under mærkerne Nissan, INFINITI og Datsun. I regnskabsåret 2018 solgte selskabet 5,52 mio. biler i verden og genererede en omsætning på 11,6 milliarder yen. Nissans hovedkontor ligger i Yokohama i Japan. De administrerer virksomheden i seks regioner: Asien og Oceanien; Afrika, Mellemøsten og Indien; Kina; Europa; Latinamerika; og Nordamerika. Nissan har været i alliance med den franske producent Renault siden 1999 og købte en ejerandel på 34% i Mitsubishi Motors i 2016. Alliancen Renault-Nissan-Mitsubishi solgte samlet 10,76 mio. biler i 2018.

Yderligere information om vores produkter, tjenester og ønske om en bæredygtig mobilitet fås på nissan-global.com.