• Nissan Nordic Europe/

Mere end hver tredje billist i Europa føler sig ikke klar til vinterkørsel i år – den nye Nissan Qashqai har særligt fokus på sikkerhedsteknologier

• Mere end halvdelen1 af alle billister i Europa har været tvunget til at aflyse eller udsætte en køretur på grund af dårligt vejr.
  • Næsten halvdelen1 af europæiske billister ønsker de have lært at køre bedre i dårligt vejr.

I takt med at vi nærmer os vinteren, har Nissan foretaget en undersøgelse blandt de europæiske billister, og resultatet viser, at de ikke er helt så klar til vinterkørslen, som de selv tænker.

Faktisk føler 36% af de europæiske billister sig ikke helt klar til vinterkørsel i år, og mere end en fjerdedel (27%) fortæller, at de ikke kender til eller forstår at udnytte de sikkerhedsfunktioner, deres bil tilbyder i forbindelse med vinterkørsel.

I takt med at dagene bliver kortere og vinteren nærmer sig foregår mere og mere kørsel i mørke, hvilket kan være udfordrende. Mere end halvdelen af de europæiske billister siger, at de ikke har det godt med at køre i mørke, idet 55% indrømmer, at de er nervøse ved vinterkørsel og 45% ønsker, at de havde lært mere om kørsel i dårligt vejr.

Den gode nyhed er, at Nissans nye Qashqai er udstyret med avanceret sikkerhedsteknologier, der kan hjælpe de bekymrede billister godt på vej igennem vinteren.

Kørsel i tåge og mørke.

Selv i dagslys kan voldsomt snefald eller regn gøre det svært at se og blive set. Under halvdelen (49%) af de europæiske billister er fuldt orienteret om, hvordan de skal korrigere deres lys i forhold til forholdene. F.eks. anvendelse af tågelygter eller fjernlyset. Justering af højden på lyset er også et problem, da kun 59% føler det er noget, de selv kan håndtere.

Den nye Nissan Qashqai har adaptive matrix forlygter, som selv justerer lyset i forhold til forholdene. Denne teknologi forhindrer også, at man blænder modkørene billister.

Kørsel i sne eller is

Det starter allerede inden, man sætter sig ind i bilen. Over halvdelen (52%) af de europæiske billister sørger ikke for, at forruden er helt ren, inden de begynder at køre.

I den nye Nissan Qashqai er der mulighed for at opvarme forruden, hvilket rengører ruden for is og sne på meget kort tid. Herudover er sprinklerdysserne nu placeret på viskerarmene istedet for på kanten af motorhjelmen. Det gør, at de ikke bliver dækket af sne og is, og let kan anvendes til at fjerne snavs og salt fra ruden.

Selv når der er frit udsyn, føler tre fjerdedele af alle europæiske billister ikke, at de er klædt på til at få stoppet bilen i f.m. med en udskridning, og over halvdelen (63%) ved ikke, hvilken dæktype de skal anvende i snevejr eller hvilken afstand, de har behov for til at kunne bremse i vådt vejr.

I sne- eller regnvejr øges bremseafstanden, så hastigheden bør naturligvis korrigeres i forhold til dette. Alligevel tjekker to tredjedele ikke deres bremser i f.m. vinterkørsel og mere end en tredjedel (37%) nedsætter ikke hastigheden om vinteren. Dette kombineret med manglende viden om at nedsætte bremselængden ved kørsel i sne/vådt-vejr er bekymrende, idet 30% tror, at bremselængden øges tre gange i vådt vejr mod de faktiske ti gange.

Den nye Nissan Qashqai har det seneste intelligente nødbremse system, som registrerer kørslen på to forankørene biler og hjælper med nedbremsning hvis nødvendigt. Herudover er det mulighed at få fire-hjulstræk, som løbende monitorerer vej-forholdene og overfører energi til de forskellige hjul i løbet af sekunder, såfremt vejgrebet mistes. Og føreren kan selv vælge køreindstilling i forhold til forholdene. Mulighederne er øko, sne, off-road, sport og standard.

Mere sikker kørsel

For at sikre fastholdelse af førerens blik på vejen, er den nye Nissan Qashqai udstyret med et head-up display, der viser navigation såvel som den korrekte hastighed via skiltegenkendelse og navigationen samt førerassistance input på forruden i førerens synsvinkel.

Ved kørsel på snoede motorveje hjælpes føreren også af det nye ProPILOT system med Navi-link, som kan tilpasse bilens hastighed i forhold til lavere hastighedszoner eller i tilfælde af en kurve eller afkørselsrampe. Herudover anvendes et kamera til at holde øje med bilens placering i vognbanen og forsigtigt korrigere, såfremt bilen nærmer sig vejbanen ved siden af.

For flere billeder: https://denmark.nissannews.com/da-DK/releases/mere-end-hver-tredje-billist-i-europa-fler-sig-ikke-klar-til-vinterkrsel-i-ar-den-nye-nissan-qashqai-har-srligt-fokus-pa-sikkerhedsteknologier

Noter til redaktøren

1OnePoll har spurgt 6000 billister, som kører ugentligt eller mere i UK, Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien fra den 10. – 20. September 2021. Undersøgelsen blev foretaget elektronisk ved brug af et panel, der er forhåndsgodkendt til at deltage i undersøgelser. Respondenterne er udvalgt gennem screening spørgmål og profildata for at sikre en korrekt demografisk sammensætning.