Nissan har fået gennembrud med brug af kulfiber dele i masseproduktionem

Nye processer nedbringer udviklingstiden for komponenter, der gør biler mere sikre, mere brændstofsøkonomiske og sjove at køre.

3. september 2020 Et materiale der anvendes i fly, raketter og sportsbiler finder måske vej til masseproduktion af biler takket være en ny produktionsproces, som Nissan har udviklet.

Den nye proces fremskynder udviklingen af reservedele, der er lavet af kulfiber og forstærket plastik (resin) eller CFRP, som det også kaldes. Materialet, der er let og alligevel meget stærkt kan anvendes til at gøre biler mere sikre og mere brændstofs-økonomiske. Det kan også sænke bilens tyngdepunkt, hvis det anvendes i de øvre karrosseridele, og dermed gøre bilen sjovere at køre.

Nissans målsætning er at anvende en ny process i forbindelse med masseproduktion af CFRP dele og introducere dem i flere kundebiler. Opfindelsen kan nedbringe produktionstiden på udviklingen af sådanne komponenter med 50% og cyklustiden i f.m. støbeprocessen med ca. 80% i forhold til de traditionelle metoder.

Fordelene ved kulfiber har længe været kendt. Materialet har dog være dyrt i sammen-ligning med andre materialer så som stål. Sammenholdt med det faktum, at det også er svært at forme CFRP dele, er grunden til, at det på nuværende tidspunkt ikke har vundet indpas i masseproduktionen af bildele.

Nissan har fundet et nyt alternativ til den eksisterende produktionsmetode. Metoden forkorter selve udviklingstiden på støbeformen med 50% og selve støbeprocessen med hele 80%. Det siger sig selv, at dette giver store besparelser, og dermed mulighed for at kunne bruge materialet i masseproduktion af biler med alle de fordele, det medbringer.

Om Nissan Europe

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med mere end 16.000 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. I 2018 blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret ca. 600.000 biler inklusive de prisbelønnede crossover-modeller, varebiler og Nissan LEAF, som er Europas mest sælgende elbil i 2018. Med en målsætning om nul udledning af emission og nul dødsulykker på vejene, er Nissan godt på vej med deres Intelligente Mobilitets vision. Som grundlag for al produkt og teknologi-udvikling, er denne 360 graders tilgang til fremtidig mobilitet hjørnesten i virksomhedens beslutninger, om hvorledes biler skal drives, føres samt integreres samfundet.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge, Danmark og de Baltiske lande (Estland, Letland og Litauen). Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 175 mennesker. nissan.dk/

Ønskes yderligere information, kontakt venligst:

Ann Strøby, Communications Manager

Tel: +45 39 10 00 23 – Mobil: +45 20 66 22 06