Nissan LEAF elbil har 10 års jubilæum - et årti med EVolution

• Nissan LEAF er nu Danmarks billigste familie elbil fra kr. 215.000
  • Ti læringer fra ti år med LEAF

12. november 2020

I december kan Nissan LEAF fejre 10 års jubilæum. Den kom på markedet i 2010 som den første masseproducerede elbil. Og der er kommet 500.000 Nissan LEAF på vejene i verden siden da.

I Danmark er prisen på Nissan LEAF med 40 kWh batteri lige sat ned og kan nu fås fra 214.900 kr. Med et batteri på 62 kWh og en længere rækkevidde på op til 385 km jvf. WLTP fås LEAF nu fra kr. 274.900. Det gør LEAF til den billigste familieelbil i Danmark.

Der er nu – mere end nogensinde – stigende interesse for ebiler både i Danmark og Europa. Og Nissan har samlet 10 interessante læringer fra de 10 år Nissan LEAF har været på markedet. En fin fejring af de 10 års jubilæum.

1. LEAFs batterikapacitet og rækkevidde er mere end fordoblet

LEAFs batterikapacitet og rækkevidde er i gennemsnit forøget med 160% og 120%1. Disse forbedringer har øget kundernes tro på produktet og givet mere køreglæde i hverdagen.

2. Det handler om ny teknologi i LEAF

LEAF har introduceret hidtil uset ny teknologi, der har hjulpet føreren med at optimere energien: Den innovative e-Pedal, hvor der primært kan køres med brug af kun en pedal, regenerering af bremseenergi og eco-mode. Dermed har LEAF vist vejen for fremtidige Nissan elbiler som f.eks. den kommende Nissan ARIYA – en elektrisk crossover.

3. Siden LEAF kom på markedet, er antallet af ladestandere vokset markant

Antallet af offentlige ladestandere er vokset markant, siden Nissan LEAF kom på markedet for 10 år siden. Fra 2.379 i 2011 til 213.3672 i Europa i dag. Nissan har supporteret denne vækst i Europa, som samarbejdspartner i 20 af EU’s hurtigladestationer på motorvejsnettet, som sikrer kørsel fra by til by.

4. LEAF kunderne er glade

92% af Nissan LEAF kunderne i Europa vil anbefalde det at køre elbil til venner og familie3. Nissans forhandlernet sikrer høj kundetilfredshed med god viden om såvel ejerskab som kørsel i elbil.

5. Når du kører i LEAF taber du ikke gnisten

I forbindelse med den høje kundetilfredshed, udtaler LEAF ejere, at de højst sandsynligt også vil købe en elbil i fremtiden.

6. Elektrisk mobilitet giver nye muligheder for kunderne

I takt med at LEAF er vokset på markedet, er kundernes muligheder også blevet større. Dette indebærer f.eks. udviklingen af Nissan Charge app, som giver kunderne mulighed for at overvåge priser og muligheder for opladning i hele Europa. Til og med hos Nissan forhandlerne.

7. Alle LEAF liv er meget effektive.

Elbiler som LEAF er meget effektive. Lige fra produktionsstart til slut på livscyklusen. I alt genererer elbiler op mod 80% mindre CO2 end en tilsvarende bil, der anvender fossilt brændstof4. Teknologien og designet forbedres løbende, hvormed LEAFs bæredygtighed øges og støtter en miljøvenlig fremtid.

8. LEAFs batterier har mere end et liv.

Elbilsbatterier kan genanvendes. 148 LEAF batterier skabte verdens største energi-lagringssystem på Amsterdams Johan Cruijff Arena i 2018.

9. LEAFs batterier er sikre og driftssikre

Med 180.000 biler solgt i Europa til dato, har LEAFs batterier vist sig at være meget pålidelige uden tilbagemeldinger til Nissan om kritiske tilfælde siden lanceringen i 2010. LEAF tilbyder som standard 8 år/160.000 km garanti på batteriet, og har oplevet et ekstremt lavt antal reklamationer.

10. LEAF anerkendelser

Som den første masseproducerede elbil har LEAF modtaget flere priser. I 2011 fik den prisen som Årets Bil i Europa, som den første elbil nogensinde i de 47 år prisen, på det tidspunkt havde været tildelt. Og blot et par måneder senere samme år vandt den tillige prisen som Årets Bil i Verden.

Noter:

1 Modelår 11 Nissan LEAF 24 kWh (NEDC test) vs. Modelår 19 Nissan LEAF e+ 62 kWh (WLTP test)

2 European Alternative Fuels Observatory, Normal and fast charging points (2020)

3 Nissan Europe Market Intelligence, EV Infrastructure Survey 2019

4 Transport & Environment report, How clean are electric cars? (April 2020), page 11

Yderligere information om vores produkter, tjenester og ønske om en bæredygtig mobilitet fås på nissan-global.com. Det er også muligt at følge os på FacebookInstagramTwitter og LinkedIn og se vores seneste videoer på YouTube