Ny Nissan Qashqai: banebrydende design og førsteklasses komfort skaber klassens bedste kabineoplevelse

• Den nye Nissan Qashqai får nye teknologier, som f.eks. displays i høj opløsning, head-up-display og trådløs opladning af smartphones
  • En forbedret atmosfære i kabinen og større indvendige mål giver mere komfort og raffinement i bilen

18.februar 2021

Kabinen i den nye Nissan Qashqai sætter nye standarder i segmentet, hvad angår en førsteklasses følelse, iøjnefaldende design og større anvendelighed.

Efter næsten 15 års salg har Nissans design- og ingeniørteams kunnet indsamle feedback fra millioner af kunder og dermed sikre, at den nyeste generation af Qashqai er den mest brugerfokuserede og kompromisløse indtil videre.

Matthew Weaver, som er Vice President hos Nissan Design Europe, udtaler følgende: ”Den nye Nissan Qashqai er den perfekte kombination af udtryksfuldt design og opfyldelse af kundernes forventninger. Deres behov er vores fokusområde, og vores modige løsninger lever op til deres højes forventninger. Med denne næste generation af modellen har vi løftet Qashqai til et nyt niveau med en bil, som byder på førsteklasses, men praktiske egenskaber, som er luksuriøse, men prismæssigt overkommelig. Og som er avanceret men brugervenlig og vil sætte standarden for andre”.

SMART NED I MINDSTE DETALJE

Nye sædematerialer skaber en indbydende og luksuriøs kabine, hvor man kan slappe af. Det tager 25 dage at fremstille et nyt design i Nappalæder, og det tager over 60 min. at brodere det nye 3D diamantformede design.

Som et ekstra strejf af luksus tilføjes en massagefunktion med tre programmer til begge forsæder i topversionerne, og indstillingerne foretages nemt via NissanConnect-systemet.

En ny, hvid stemningsbelysning skaber en tryg og beroligende atmosfære.

Der har været stor fokus på gearvælgerens og knappernes ergonomiske og æstetiske kvalitet, og berøringen skal give brugerne en følelse af tryghed og en fornemmelse af bilens raffinement. Resultatet er, at midterkonsollen er blevet optimeret og har styrket både ergonomien og brugervenligheden. Centralt placeret er der en smart ny og mindre gearvælger i biler med automatisk gearkasse.

”I design-, ingeniør- og produktplanlægningsafdelingerne har vi arbejdet hårdere end nogensinde før for at løfte kabinen for vores kunder, så de får en komfortabel, raffineret og behagelig køreoplevelse. Det er her, kunderne og deres familier og venner skal have en oplevelse ud over det sædvanlige” udtalte Marco Fioravanti, som er Vice President for Product Planning hos Nissan Automotive Europe.

OPKOBLET KONTROL

Den nye Qashqai byder på et avanceret infotainmentsystem med klassens førende udbud af onlinetjenester inklusive nem integrering af smartphones, Wi-Fi i bilen til op til syv apparater og NissanConnect Services – en dedikeret app til styring og overvågning af bilen.

Den større 9” NissanConnect-skærm i højere opløsning er en digital genvej til navigation, underholdning og bilindstillinger. Den er kompatibel med både Android Auto® og Apple CarPlay® med trådløst Apple CarPlay® som noget nyt. Med flere brugerprofiler og memoryindstillinger kan navigation, musik og systemindstillinger skræddersys til hver enkelt fører.

Bose® Premium Sound System sikrer en fremragende lyd, hvad enten du lytter til DAB-radio eller streamer musik fra en smartphone. Systemet omfatter 10 højttalere og Boses Acoustimass® bass box, som er er placeret i bagagerummet og giver en sprød, kraftfuld lyd til alle personer i bilen, og altså ikke blot til personerne på forsæderne.

En ny 12,3” komplet elektronisk TFT-multiinformationsskærm kan konfigureres til at vise navigation, underholdning, trafik- eller bilinformationer, og det hele styres via en ny berøringsfølsom drejekontakt på rattet.

Et innovativt nyt 10,8” head-up-display (HUD) leverer segmentets største billede. Vigtige navigations-, førerassistent- og vejinformationer projiceres op på forruden i førerens synsfelt, så førerne kan holde fokus på vejen og dermed opleve større komfort og tryghed bag rattet.

Hjem-til-bil er kompatible med Google Assistant- og Amazon Alexa-apparater, med Alexa-funktionen, som er blevet introduceret til tredje generation af Qashqai. Systemet understøtter en lang række kommandoer inklusive muligheden for, at førerne kan sende destinationer til bilens navigationssystem ved at tale til deres apparat, hvilket reducerer den påkrævede tid til indlæsning af destinationen.

Nogle af bilens funktioner kan betjenes via NissanConnect-smartphoneappen – det gælder blandt andet fjernbetjent horn og lys samt låsning og oplåsning af dørene. Der kan også indstilles smarte advarsler som fx hastighed, tid og område inklusive appnotifikationer, hvis bilen overstiger de indstillede parametre.

En bilstatusrapport, som kan ses via appen, er blevet introduceret til den nye Qashqai, og den informerer brugerne om påkrævet vedligeholdelse af bilen, og den leverer liveinformationer om bilens præstationer og eventuelle fejlmeddelelser.

Brugerne har desuden adgang til kørselshistorik og -analyse i appen, så de kan se en opsummering af de seneste køreture med informationer om kørt distance og køretid.

Hvis førerne ikke bruger navigationsfunktionen i deres telefon, kan de få adgang til TomTom 3D Maps & Live Traffic, som omfatter avancerede navigationsfunktioner som fx online kortopdatering, trafikmeldinger i realtid, Google Street View, advarsler om fartfælder samt brændstofpriser. Dør-til-dør-navigation er også tilgængelig via appen inklusive en My Car Finder-funktion.

Stolen Vehicle Tracking er introduceret til den nye Qashqai(*). Denne tjeneste giver adgang til kontakt med politi og tredjeparts kundeservice 24/7 inklusive automatisk tyverinotifikation via NissanConnect-smartphoneappen, så bilerne kan spores og bringes tilbage til ejerne.

Via en knap i bilen, som er tilgængelig via NissanConnect-skærmen, kan kunderne kontakte en assistanceservice 24/7, så de kan komme i kontakt med den nærmeste vejhjælps- og bugseringsservice. Modsat eCall udløses systemet ikke automatisk i tilfælde af en ulykke.

For første gang i en Qashqai omfatter midterkonsollen en komfortabel 15 W trådløs oplader til smartphones, som er en af de kraftigste i segmentet, og den har plads til selv de største apparater inklusive den nyligt lancerede Apple iPhone 12 Pro Max.

Opkoblingsmulighederne er sikret for alle personer i bilen takket være konsolboksen, som nu byder på USB-opladningstilslutninger foran og bagi inklusive både USB-A- og USB-C-porte.

Som en yderligere afspejling af modellens japanske DNA er informations- og advarselslydene i den nye Qashqai som fx advarsel om glemt sikkerhedssele og blinklyssignal blevet udviklet i samarbejde med den japanske videospiludvikler og -udgiver Bandai Namco. Lydene er udviklet, så de er mere harmoniske med en melodisk dobbelttonet lydsignatur.

”Vi har introduceret et højt niveau af opkoblingsmuligheder i den nye Qashqai, og det vil give vores kunder mulighed for at overvåge deres bil, kommunikere med den via deres Home Assistant-apparater eller smartphones. Men det centrale element i disse nye funktioner er komfort og brugervenlighed for vores kunder”, udtaler Gareth Dunsmore, som er Vice President for Brand and Customer Experience hos Nissan Automotive Europe.

KOMFORT I HØJSÆDET

Den nye Qashqai giver fortsat førerne en fremragende fornemmelse af omgivelserne med forbedret udsyn fremad til siderne og bagud. Forbedringerne omfatter en bredere forrudeåbning, smallere A-stolper og sidespejle monteret på dørene i stedet for på A-stolpen – alt sammen noget, der reducerer områderne med begrænset udsyn.

Den nye Qashqais længere akselafstand og en effektiv indretning af kabinen giver brugerne endnu mere plads. Knæpladsen til bagsædepassagererne er vokset med 28 mm til 608 mm, og afstanden mellem fører og forsædepassager er blevet større. Lofthøjden foran og bagi er øget med 15 mm takket være en lille forøgelse af bilens udvendige mål.

Den forbedrede sædehøjde og længdeindstillingen betyder, at pladsen er komfortabel for flere typer af kropsbygninger end tidligere – fra voksne med en højde 145 cm til 192 cm. Ryglænets og sædehyndens form blevet forbedret med henblik på at give bedre sidestøtte, og sidestøtternes vinkel er også blevet forbedret. I topversionen kan komforten kan gøres endnu mere individuel takket være en indstillelige sædehynde og sædememory, som kan gemme to forskellige sædepositioner for begge forsæder.

Nissans NASA-inspirerede ”zero-gravity”-sæder, som blev lanceret til den tidligere generation af Qashqai, byder på komfort på enhver køretur, og sæderne er resultatet af et omfattende testarbejde på både bane og vej med henblik på at sikre den optimale siddeposition og reducere trætheden hos alle personer i bilen på lange og korte køreture.

Som noget nyt tilbydes ratvarme som ekstraudstyr.

PRAKTISKE EGENSKABER FOR ALLE

En forbedret atmosfære - men lige så praktisk. Den nye Qashqai opfylder kundernes daglige transportbehov, om det så er klapvogne eller dagligvareindkøbene.

En elektrisk bagklap gør det nemt at få adgang til bagagerummet, når man har hænderne fulde. Den samlede bagagerumskapacitet er blevet 74 l større i forhold til den tidligere generation af modellen, hvilket til dels skyldes, at bagagerumsbunden er sænket med 20 mm takket være baghjulsophængets forbedrede konstruktion.

Populære funktioner fra forgængermodellen videreføres og forbedres, og det gælder fx opbevaringsrummene i bagagerummets sider over hjulkasserne og det fleksible ”Luggage Board-system”, hvor hylderne er nyudformede, samt et robust tæppe i den ene side og en plastikafdækning, som er nem at rengøre, i den anden side.

For lettere at kunne læsse bilen i mørke er der nu dobbelt bagagerumslys. Der er desuden et 12 V strømudtag bagi, som kan bruges som strømforsyning til apparater som elektriske kølebokse til campingturene.

Selv opbevaringsrummene i kabinen er blevet forbedret for at øge brugervenligheden. De to kopholdere foran er placeret længere fra hinanden, så opbevaringen bliver nemmere. Og dørlommerne har nu plads til flasker op til 1,5 l i forhold til 500 ml i den tidligere generation af Qashqai.

Et raffineret ergonomisk design af døråbningerne gør det også lettere at komme ind i og ud af Qashqai, og det er især tydeligt på parkeringspladser med mange biler og begrænset plads.

For mange flere billeder, video og information: https://denmark.nissannews.com/da-DK/releases/vi-lfter-slret-for-den-nye-nissan-qashqai