Ny Nissan Qashqai: Elektriske drivliner leder europas bedst sælgende crossover ind i fremtiden

• To nye drivliner i den nye Qashqai: en 12V mild hybrid og for første gang i Europa - Nissan’s e-POWER teknologi.
  • Effektiv el-kørsel i crossover takket være det inovative e-POWER system

Den nye Nissan Qashqai tilbyder en kompromisløs kombination af dynamisk præstation, forbedret udveksling og brændstofsøkonomiske motorer.

For at imødkomme Nissan’s mål om, at 50% af al salg i Europa skal være elektrificeret i løbet af regnskabsåret 2023 (går fra 1/4 2023 til 31/3 2024), vil den nye Nissan Qashqai ikke kun være tilgængelig med en 1.3 DiG-T benzinmotor med mild hybrid teknologi, men også med Nissans nytænkende og prisvindene e-POWER drivline for første gang i Europa. e-POWER benytter sig af teknologier fra virksomhedens elbils-pioner Nissan LEAF.

e-POWER systemet i den nye Nissan Qashqai er udviklet specielt til denne model, så den lever op til de europæsike forbrugeres skrappe krav. Qashqai med e-POWER er både brændstofsøkonomisk og har lav udledning af emission. Den vil samtidig være sporty med en hurtig accelleration og høj effekt.

Med både to- og firehjulstræk, seks trins manuel gearkasse eller syv trins nyt Xtronic CVT automat gear, og den eldrevne motor i kraft af e-POWER teknologien, tilbyder den nye Qashqai noget for enhver smag.

”Kunder kræver mere effektive biler – og med rette. Men de vil også gerne have en god køreoplevelse. Elbiler har den højeste kundetilfredshed blandt kunderne, som ønsker umiddelbar trækkraft og en konstant accelleration. Den nye Qashqai med e-POWER drives af en elmotor, og dermed kan kunderne nyde fordelene ved elbils kørsel uden at skulle tage hensyn til rækkevidden eller opladningsmulighederne,” udtaler Marco Firoravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.

1.3 DiG-T benzinmotor med 140/158 hk og 12V ALiS mild bybrid

Det 12V ALiS (Advanced Lithium-ion battery System) mild hybrid system, der bliver tilgængeligt på den nye Qashqai, er en økonomisk fordelagtig hybrid teknologi, der giver en mærkbar hjælp til drejningsmomentet, stop/start og kørsel i frigear (kun CVT), hvilket forbedrer såvel brændstofsøkonomien og udledningen af CO2 (-4g/km).

Dette gør motoren konkurrencedygtig i segmentet hvad angår emissionsudledning, og samtidig tilbyder den flere hestekræfter og et bedre drejningsmoment end konkurrenterne. ALiS mild hybrid systemet øger kun bilens vægt med 22 kg.

Ved decellerering regenereres energi og lagres i Lithium-ion batteriet. Den lagrede energi anvendes efterfølgende ved tomgangskørsel, frikørselsstop (kun CVT versioner) og til at assistere drejningsmomentet.

Når der køres i frigear frem til et stop ved en hastighed på under 18 km/timen, og  bremsesystemet aktiveres, vil motoren slukkes, og den lagrede energi tilføres til bilens batteri. Dette gør, at motoren kan være slukket i længere tid og dermed mindske bruget af brændstof.

I forbindelse med accelleration (mellem 20 km/t og 110 km/t) vil energien i Lithium-ion batteriet tilføre motoren ekstra 6 Nm i drejningsmoment i op til 20 sekunder. Igen med brændstofsbesparelse til følge.

ALiS systemet er tilpasset den velrennomeret 1.3 DiG-T benzin motor, der blev introduceret i Qashqai i 2018. Motoren er forbedret i den nye Qashqai med 50 nydesignede komponenter og lever op til Euro6-d kravene.

Turboen er nu udstyret med elektrisk styret udstødnings ventiler for at få en hurtigere respons; nye dyser forbedrer indsprøjtningsventilen; reduceret friktion ved flere komponenter forbedrer CO2, og der er et forbedret benzin partikel filter.

1.3 benzin motoren med 12V ALiS tilbydes med to ydelser. En med 140 hk og en med 158 hk med enten en seks trins manuel gearkasse eller en ny Xtronic CVT automatgearkasse (sidstnævnte kun med 158 hk). Den maksimale ydelse opnås ved 5500 omdrejninger og et drejningsmoment på 270 Nm ved 1750 omdrejninger på motoren med 158 hk med manuelt gear og CVT.

Den manuelle gearkasse er blevet forbedret med et hurtigere, mere direkte og mere sportsligt gearskifte. Det nye Xtronic CVT automat gear tilbyder en forbedret brændstofsøkonomi og accelleration takket være forbedringer, der inkluderer et dobbelt olie pumpe-system og en nye elektrisk olie pumpe. CVT gearet på Qashqai tilbyder DCT-lignende gearskift ved accelleration og en mere flydende bykørsel.

To-hjulstræk er tilgængeligt med både 140 hk og 158 hk, og fire-hjulstræk er tilgængeligt med 158 hk og CVT. Der er et nyt fire-hjulstræk kontrol system og valg af køreindstillinger, der er mere intuitivt og intelligent. Det tilpasser sig selv efter de ydre omstændigheder med fem køreindstillinger – standard, øko, sport, sne og offroad. Såfremt et hjul slipper vejgrebet, er tiden før firehjulstræk systemet reagerer, reduceret med 0,2 sekunder svarende til en faktor fem.

e-POWER

Den nye Qashqai er den første europæiske model, der bliver udstyret med Nissan’s nytænkende e-POWER teknologi. Systemet er Nissans eget og er en del af virksomhedens Intelligent Mobility Strategi.

e-POWER systemet er udstyret med et højtydende batteri og en integreret motor med 157 hk, en generator, inverter og en 140 kW elektrisk motor i samme størrelse og ydelse som i Nissan’s øvrige elbiler. Det er en unik løsning, som giver den behagelige linære accelleration, som er kendetegnet for elbil, uden behov for opladning.

For at imødekomme de europæiske kunders krav er e-POWER systemet blevet tilpasset i den nye Qashqai. I Japan findes systemet i den bedst sælgende model i Japan – Nissan Note. Denne har en 1.2 liters motor, der genererer energi til batteriet, og den yder 108 hk. Dette er nu opgraderet til Europa med en 1.5 liters motor, som yder 190 hk.

Det unikke ved e-POWER systemet er, at motoren udelukkende giver energi til det højtydende batteri, og at selve bilen drives af en elmotor. Det betyder, at motoren altid kan køre optimalt, hvilket sparer brændstof og udleder mindre CO2 i forhold til en traditionel benzinmotor.

”e-POWER systemet er en perfekt balance mellem en almindelig benzinmotor og en elmotor. Førerne nyder at køre en elbil på en effektiv måde til en god pris. Vi glæder os til at høre kundernes modtagelse af Qasqhai med e-POWER. Det er helt i tråd med vores Intelligent Mobility Strategi”, udtaler David Moss, Region Senior Vice President Research and Development Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO).

Takket være elmotoren er der en umiddelbar respons i forbindelse med accellerationen og trækkraft med det samme.

Der er tre køreindstillinger på e-POWER udgaverne: Normal, S og Eco. I Normal er der en fin accelleration og mulighed for at stoppe bilen ved at løfte speeder pedalen, modsat normalt, hvor bremsen altid skal benyttes. I S indstillingen accellererer bilen endnu hurtigere og har yderligere bremsekraft ved løft på speederpedalen. I Eco sørger bilen for at spare mest muligt brændstof ved at regulere energien fra batteriet.

Den nye Qashqai med e-POWER både accellererer hurtigere end hybrid-konkurrenterne, og den gør det med færre omdrejninger. Systemet arbejder meget støjsvagt som i en elbil, og den er indstillet til at være støjsvag også ved accellerationer takket være fokus på den bedste kombination af omdrejninger og hastighed.

Som i LEAF tilbyder den nye Qashqai e-POWER muligheden for en ny ”en-pedal” køreoplevelse kaldet e-PEDAL indstilling. Førere kan starte, accellerere og decellerere kun ved brug af speeder pedalen i op til 90% af køreturen.

Særligt ved kø-kørsel i byen nedsætter e-PEDAL behovet for at skifte foden fra en pedal til en anden ved at give op til 0.2G bremseffekt, når foden løftes fra speederen. Det gør kørslen mere behagelig. Bremsepedalen må dog benyttes for at have mere kontrol ved lav hastighed og i forbindelse med parkering. På åbne veje giver e-PEDAL en mere engageret køreoplevelse, og man slipper for at skulle bremse ved sving.

Førerne kan følge e-POWER energi-flowet på en 12” skærm.

Nissan’s e-POWER system er allerede introduceret i Japan på modellerne Note og Serena. Det har været en stor success hos kunderne. Mere end 70% af salget af Note og næsten halvdelen af salget af Serena i landet er med e-POWER. Og den nyligt introducerede Nissan Kicks kompakte SUV har lige fået prisen ”2021 Technology of the Year” af the Automotive Researchers’ and Journalists’ Conference of Japan.

”Siden 2007, da Qashqai grundlagde Crossover segmentet, har den sat standarden i segmentet. Med tredje generation forventer vi, at nuværende og nye kunder vil glæde sig over de nye motorer, der tilbydes. Vores tilbud er enkle og nytænkende, og begge motorvalg er effektive og giver en god køreoplevelse. Vores tilgang til en elektrificeret Qahqai har været kompromisløs både hvad angår den 1.3 mild hybrid benzinmotor og den unikke e-POWER”, udtaler Matthew Wright, Vice President, Powertrain Design and Development, Nissan Technical Centre Europe.

Salget af Nissan Qashqai med e-POWER begynder i 2022.

For mer info og billeder: https://denmark.nissannews.com/da-DK/releases/ny-nissan-qashqai-elektriske-drivliner-leder-europas-bedst-slgende-crossover-ind-i-fremtiden

Tekniske specifikationer*

1.3-petrol (HR13) 12V ALiSMicro Hybrid e-POWER(1.5-petrol MR15)
6MT 6MT CVT