Ny undersøgelse afslører: Modstandsdygtighed i erhvervslivet er den førende drivkraft for cybersikkerhedsinvesteringer i Nordeuropa

Nixu Corporation, pressemeddelelse, torsdag den 12. oktober 2023, 09:00 (CEST)

Cybersikkerhedsvirksomheden Nixu afslører i dag resultaterne af deres årlige Nixu Cybersecurity Index. Baseret på en omfattende undersøgelse af over 370 nordeuropæiske organisationer viser rapporten, at forretningsrobusthed er en vigtig drivkraft for cybersikkerhedsinvesteringer. Indekset viser både opmuntrende fremskridt og stigende bekymringer. Alarmerende nok når 50 procent af organisationerne kun op på et dårligt eller mangelfuldt niveau, hvad angår deres cybersikkerhed.

Nixu Cybersecurity Index 2023-rapporten giver et omfattende overblik over cybersikkerhedslandskabet i Nordeuropa, og den giver vigtig indsigt for beslutningstagere i erhvervslivet.

De vigtigste resultater er:

1. Opretholdelse af virksomhedens modstandsdygtighed er den vigtigste drivkraft for cybersikkerhedsinvesteringer
  2. AI skaber hidtil uset bekymring ved at muliggøre raffinerede angreb, men det styrker også forsvaret
  3. Sikkerhedsovervågning, bevidsthed og identitets- og adgangsadministration er topprioriteter i regionen
  4. Et stort præstationsgab mellem de bedste og resten: De toppræsterende prioriterer risikostyring
  5. De fleste organisationer sigter mod en beskeden stigning i antal ansatte til  cybersikkerhed.anta

Over 80 procent af de adspurgte organisationer understreger, at behovet for at sikre forretningsmæssig modstandsdygtighed er den vigtigste drivkraft for deres cybersikkerhedsinvesteringer.

"Den fremtrædende plads for forretningsrobusthed som drivkraft for cybersikkerhedsinvesteringer fremhæver den stigende bevidsthed om behovet for at beskytte driften og sikre kontinuitet. Samlet set afspejler Nixu Cybersecurity Index 2023 vores dedikation til at levere værdifuld viden, der kan hjælpe organisationer med at skræddersy deres cybersikkerhedsstrategier," siger Teemu Salmi, CEO for Nixu.

Indekset afslører en betydelig kløft mellem de bedst præsterende og alle de andre

Nixu Cybersecurity Index 2023 er baseret på selvevaluering af 372 cybersikkerheds- og virksomhedsledere fra forskellige brancher og lande. Undersøgelsen er gennemført i juni-august 2023. Indekset måler cybersikkerhedens modenhed ved at evaluere fire præstationsfaktorer: Nuværende tilstand, ledelse, finansielle investeringer og fremtidige udviklingsplaner.

Dette års gennemsnitlige score 65 er ikke helt tilfredsstillende på indeksskalaen 10-100. De nordiske lande, der klarede sig bedst, var Danmark og Norge, som når et tilfredsstillende niveau. Den gennemsnitlige score for Sverige og Finland faldt fra sidste år, og begge er nu på et mangelfuldt niveau.

Organisationer med et cyber-sikkerhedsindeks på 75 eller højere klarer sig markant bedre end deres konkurrenter. Disse topperformere prioriterer risikostyring, inkluderer cyber-sikkerhed i ledelsesdiskussioner og allokerer en betydelig del af deres IKT-budget til cyber-sikkerhed.

I Danmark er cybersikkerhed i langt højere grad end tidligere kommet på lystavlen. "Beslutninger om investeringer i cybersikkerhed er rykket helt op blandt topledelsen i virksomhederne. Jeg tror, det har meget at gøre med den massive kampagne, der har kørt omkring NIS2. Der er især fokus på identity and access management. Og det, der driver hele processen, er naturligvis frygten for ikke at være robust nok til at modstå et angreb på forretningen,” siger Henrik Engqvist, som er Market Unit Lead/landechef for Nixu i Danmark.

Sikkerhedsmonitorering og incident response er de vigtigste cybersikkerhedsfunktioner

Sikkerhedsmonitorering og incident response ses klart som nogle af de allervigtigste funktioner at have styr på, når det handler om cybersikkerhed nu og i løbet af de næste 12 måneder. Sammenlignet med sidste år steg den nuværende værdi af dette område fra 44 procent til 49 procent.

"Dette indikerer, at organisationer er meget bekymrede for at opretholde deres forretningsmæssige modstandsdygtighed i et voksende trussellandskab. Gennem bedre overvågning kan de opdage tidlige signaler om angreb, og med mere sofistikerede reaktionsmuligheder kan organisationer begrænse virkningen af enhver hændelse," siger Jan Mickos, Nixus SVP og Head of Managed Services.

Med bedre overvågning kan man opdage tidlige signaler på angreb, og med mere sofistikerede reaktionsmuligheder kan organisationer begrænse virkningen af hændelserne," siger Jan Mickos.

Øget viden og bevidsthed om sikkerhed, forbedring af identitets- og adgangsstyring (IAM) og tidlig trusselsregistrering er også blandt de primære udviklingsmål.

AI dukkede op som en central tendens, der påvirker cybersikkerheden

Et nyt tema, der dukkede op i 2023-undersøgelsen, var kunstig intelligens. Respondenterne sagde, at det i øjeblikket er det mest fremtrædende emne inden for cybersikkerhed.

"At AI er kommet på banen som et centralt cybersikkerhedstema giver både udfordringer og muligheder. Da organisationer udnytter AI's muligheder i deres forretningsløsninger, skal de forblive opmærksomme på de potentielle sikkerhedsrisici. Men AI har også nøglen til at forbedre forsvarsløsninger, der reducerer risikoen for menneskelige fejl," påpeger Jan Mickos.

Efterspørgslen efter cybersikkerhedseksperter overstiger massivt udbuddet – mere outsourcing er nødvendig

Allerede nu indrømmer hele 59 procent af de adspurgte organisationer, at de står over for alvorlige udfordringer med at finde den nødvendige cybersikkerhedsekspertise. På trods af dette har de fleste til hensigt at udvide deres interne cybersikkerhedsteams. Selvom den planlagte stigning i antallet af medarbejdere er beskeden, er den samlede efterspørgsel efter eksperter i Norden enorm sammenlignet med hvor mange talenter, der er til rådighed.

For at løse de alvorlige problemer med kompetencer og samtidig sikre cyber-robustheden anbefaler indeksrapporten mere outsourcing, konsekvent cybersikkerhedsstyring og investering i risikostyring.

"Organisationer skal være proaktive og strategiske i deres tilgang. Anbefalingen er at have en køreplan for at forbedre cybersikkerheden og den forretningsmæssige robusthed," siger CEO Teemu Salmi.

Den fulde Nixu Cybersecurity Index 2023-rapport er tilgængelig her.

Nixu A/S

For yderligere information:
Peter Hellström, Business Unit Lead, Advisory
peter.hellström@nixu.com, +46 708 50 6016

Om Nixu:
Nixu er en cybersikkerhedsservice-virksomhed, der har været med til at forme fremtiden i form af cybersikkerhed i over tre årtier. Vi gør cyberspace til et sikkert sted og hjælper vores kunder med at sikre deres forretningsrobusthed for ro i sindet. Nixu har nordiske rødder, og vi beskæftiger omkring 400 af de bedste fagfolk i Danmark, Sverige, Finland, Holland, og Rumænien. På tværs af alle brancher er vores eksperter med til at beskytte de mest krævende miljøer i nogle af verdens største organisationer. Nixu-aktier er noteret på Nasdaq Helsinki Stock Exchange.

Citater

Dette indikerer, at organisationer er meget bekymrede for at opretholde deres forretningsmæssige modstandsdygtighed i et voksende trussellandskab. Gennem bedre overvågning kan de opdage tidlige signaler om angreb, og med mere sofistikerede reaktionsmuligheder kan organisationer begrænse virkningen af enhver hændelse.
Jan Mickos, SVP og Head of Managed Services, Nixu A/S