Generalforsamling i Nordea 24. april

Generalforsamling i Nordea 24. april Maija Torkko foreslået som nyt bestyrelsesmedlem Den ordinære generalforsamling i Nordea AB (publ) holdes 24. april 2002 kl. 15.00 svensk tid i Aula Magna, Stockholms universitet. Aktionærer har mulighed for at deltage i generalforsamlingen via en videokonference kl. 16.00 finsk tid i Finlandia-huset i Helsinki og kl. 15.00 dansk tid på Scandic Hotel Copenhagen. På generalforsamlingen vil bestyrelsen stille forslag om, at der udbetales et udbytte på EUR 0,23 pr. aktie. Som medlemmer af bestyrelsen for en toårig periode foreslås valgt Kjell Aamot, Hans Dalborg, Bernt Magnusson, Jørgen Høeg Pedersen og Maija Torkko. Vesa Vainio ønsker ikke genvalg. Ved generalforsamlingen i 2001 blev Dan Andersson, Edward Andersson, Harald Arnkværn, Thorleif Krarup, Claus Høeg Madsen og Timo Peltola valgt til bestyrelsen for en toårig periode. Maija Torkko, født 1946, har siden 1996 været Senior Vice President og Corporate Controller i Nokia. I 2001 blev hun medlem af bestyrelsen for International Accounting Standards Board (IASB). Maija Torkko har en B.Sc. i økonomi fra handelshøjskolen i Turku samt en LL.M.-grad fra universitetet i Helsinki. Bestyrelsen foreslår en række ændringer i vedtægterne, herunder ophævelse af bestemmelserne om aktionærernes ret til at deltage i generalforsamlingen via videokonference i Helsinki og København. Bestyrelsen foreslår endvidere indførelse af et optionsprogram for ledere og øvrige medarbejdere. Information om dette forslag kan læses i en særskilt pressemeddelelse. Indkaldelse til generalforsamlingen offentliggøres 22. marts i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten og vil samme dag være tilgængelig på Nordeas hjemmeside www.nordea.com. Yderligere information: Erik Evrén, chef for Group Media Relations, +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/14/20020314BIT00060/wkr0002.pdf