Generalforsamling i Nordea 24. april 2003

Generalforsamling i Nordea 24. april 2003 Den ordinære generalforsamling i Nordea AB (publ) holdes torsdag 24. april 2003 i Aula Magna på Stockholms universitet kl. 14.00 (svensk tid). Det er muligt at deltage i generalforsamlingen via telekommunikation i Helsinki kl. 15.00 (finsk tid ) i Finlandia Hall og i København kl. 14.00 (dansk tid) i Bella Center. Forslag til generalforsamlingen · Uændret udbytte · Nedsættelse af aktiekapitalen; fornyelse af bemyndigelse til tilbagekøb af egne aktier · Gunnel Duveblad, Birgitta Kantola og Lars G Nordström nye bestyrelsesmedlemmer · Etablering af en udnævnelseskomité "Vi er meget glade for at kunne knytte Gunnel Duveblads og Birgitta Kantolas værdifulde kompetencer til bestyrelsen. Deres erfaring vil være til gavn for bestyrelsens fortsatte arbejde med udviklingen af Nordea koncernen. Vi er også glade for at kunne knytte Lars G Nordström til bestyrelsen. Forslagene fra den uformelle udnævnelseskomité skal sikre en balance mellem kontinuitet og fornyelse, som jeg er overbevist om også vil være en målsætning for den formelle udnævnelseskomité, som nu foreslås," siger bestyrelsesformand Hans Dalborg. Udbytte Bestyrelsen har besluttet på den ordinære generalforsamling at foreslå et uændret udbytte. Den foreslåede registreringsdato for udbyttebetalingen er 29. april 2003, og udbyttebetalingen ventes at ske 7. maj 2003. Nedsættelse af aktiekapital Bestyrelsen har besluttet at foreslå generalforsamlingen at nedsætte aktiekapitalen svarende til de tilbagekøbte egne aktier, som selskabet ejer i øjeblikket, 57.008.000 aktier, gennem annullation af de nævnte aktier. Det beløb, aktiekapitalen skal nedsættes med, EUR 22.593.410,56, foreslås overført til en fond, der skal anvendes i henhold til generalforsamlingens beslutning. Efter nedsættelsen vil aktiekapitalen udgøre EUR 1.160.460.823,12. Tilbagekøb af egne aktier For at fastholde økonomisk fleksibilitet har bestyrelsen besluttet at foreslå generalforsamlingen at forny bemyndigelsen til tilbagekøb af egne aktier på 10 pct. Bestyrelse En uformel udnævnelseskomité bestående af Christina Ragsten Pettersson, der repræsenterer den svenske stat som aktionær, Staffan Grefbäck, der repræsenterer Alecta, Lars Ole Würtz Nielsen, der repræsenterer Tryg i Danmark, og Hans Dalborg, bestyrelsesformand, har foreslået, at generalforsamlingen vælger Gunnel Duveblad, Birgitta Kantola og koncernchef Lars G Nordström til nye bestyrelsesmedlemmer. Harald Arnkværn, Claus Høeg Madsen og Timo Peltola foreslås genvalgt. Dan Andersson og Edward Andersson har afslået genvalg. Hans Dalborg, Kjell Aamot, Bernt Magnusson, Jørgen Høeg Pedersen og Maija Torkko blev valgt til bestyrelsesmedlemmer i 2002 indtil den ordinære generalforsamling i 2004. Gunnel Duveblad har været adm. direktør for EDS Europe North Region, omfattende Danmark, Finland, Norge, Sverige, Belgien, Holland og Luxembourg, siden 2002 efter en lang karriere med en række stillinger i IBM. Birgitta Kantola er cand.jur. og er medlem af en række bestyrelser, så som Fortum og Vasakronan, og har omfattende erfaring fra den finansielle sektor gennem et antal ledende stillinger, bl.a. i Den Internationale Finansieringsinstitution og Den Nordiske Investeringsbank. Udnævnelseskomité Den uformelle udnævnelseskomité foreslår endvidere generalforsamlingen at beslutte etablering af en udnævnelseskomité bestående af repræsentanter for aktionærerne og bestyrelsesformanden. Revisor Efter en licitationsproces har bestyrelsen besluttet at foreslå, at KPMG vælges som selskabets revisor. Yderligere information: Erik Evrén, chef for Group Media Relations, +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00530/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/19/20030219BIT00530/wkr0002.pdf