• Nordea/

Nokia og Nordea tester trådløse bank- og fondsbørstjenester ved hjælp af dual chip-identifikation Nokia og Nordea har iværksat et pilotprojekt i Finland for at teste brugen af mobil chip-identifikation i forbindelse med banktjenester. Deltagerne i dual chip-pilottesten har modtaget en Nokia WAP- mobiltelefon udstyret med både et SIM-kort udstedt af operatøren og et chip-kort udstedt af Nordea. Når kunderne ønsker at bruge Nordeas bank- og fondsbørstjenester, logger de sig på og bekræfter deres bestilling ved hjælp af chip-kortet udstedt af Nordea. Den WIM-applikation (Wireless Identity Module), der findes i chip-kortet, gør det muligt for brugerne at identificere sig og afgive digital signatur for at bekræfte deres transaktion. Der er således ikke behov for identifikation og bekræftelse på papir, sådan som det er tilfældet i dag. "Nordea har flere års erfaring inden for e-banking, og vi er glade for at kunne trække på deres ekspertise i fælles projekter, hvor vi udvikler praktiske og funktionelle løsninger for betalingstransaktioner via mobiltelefon. Dual chip-konceptet, der afprøves i pilottesten, er en af de muligheder for betaling via mobiltelefon, som vi arbejder på i Nokia, og som vi vil understøtte i vores produkter fremover," siger Martti Granberg, Director, Nokia Mobile Phones. "Chippen, der udstedes af banken, sikrer, at de finansielle transaktioner håndteres endnu mere sikkert end normalt samtidig med, at trådløs identifikation gør det lettere at benytte denne service," siger Bo Harald, chef for Electronic Banking i Nordea. "De chips, som Nordea udsteder, har gennemgået en meget høj sikkerhedscertificering, og brugen af WIM-applikationen giver meget sikre løsninger, fordi modulet anvender chip-baseret sikker identifikation og kryptering. Dual chips bliver i stigende grad nyttige fremover, når vores kunder begynder at foretage større køb fra trådløse terminaler. Det betyder også, at telefonregningen skal adskilles fra købene." Yderligere information: Nokia Mobile Phones Communications Tel. +358 7180 08000 www.nokia.com Nordea Bo Harald, chef for Electronic Banking, +358 9 165 42256, +358 50 64101 Sirkka Wright, Electronic Banking Services, +358 9 165 24950, +358 50 350 9715 Liisa Laine, Media Relations, +358 9 165 42655, +358 50 66839 Læs flere pressemeddelelser på www.nordea.com ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/23/20020523BIT00190/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/23/20020523BIT00190/wkr0002.pdf