Nordea indgår rammeaftale på USD 150 mio.

Nordea indgår rammeaftale på USD 150 mio. En rammeaftale på USD 150 mio. om eksport- og projektfinansiering blev underskrevet af Nordea og Central American Bank for Economic Integration (CABEI) på Inter American Development Banks årlige møde i Milano. Aftalen er den største enkeltstående kontrakt, CABEI nogensinde har underskrevet med en privat bank. - Lånene under rammeaftalen vil blive brugt til at finansiere nordisk- relaterede projekter i de mellemamerikanske lande, siger Elisabeth Henrikson, relationship manager, Latinamerika. - Nordiske selskaber er i stigende grad aktive i forskellige infrastrukturprojekter i Mellemamerika. Størstedelen af lånene vil blive garanteret af de nordiske eksportkreditinstitutioner. Vilkårene og betingelserne for hvert lån aftales individuelt fra sag til sag. Central American Bank for Economic Integration er en supranational udviklingsbank, som blev etableret i 1960 af regeringerne i de fem mellemamerikanske lande: El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua og Costa Rica. For at styrke bankens kapitalgrundlag og dens relationer til lande uden for Mellemamerika blev Mexico, Argentina, Kina og Colombia aktionærer i 1992. CABEI har preferred-creditor-status i de fem mellemamerikanske lande og har en rating på Baa1 fra Moody's, BBB fra Fitch og BBB- fra Standard & Poor's. Yderligere information: Elisabeth Henrikson, relationship manager, Latinamerika, +46 8 614 8479 Lena Höglund-Rosén, media relations officer, +46 8 614 6552 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00430/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/28/20030328BIT00430/wkr0002.pdf