Nordea lancerer trust- og security

Report this content

Nordea lancerer trust- og security services for B2B e-handel Nordea indfører som den første bank i Norden det globale trust system Identrus samt SWIFTs nye TrustAct. Det vil øge sikkerhed og tillid ved B2B handel over Internettet. Identrus gør det via digitale certifikater muligt for køber og sælger entydigt at identificere hinanden, og via TrustAct logges og tidsstemples al kommunikation mellem køber og sælger. "De nye services tilføjer grænseoverskridende kompetencer til Nordeas nuværende store udvalg af internetbaserede faktura- og betalingsydelser, hvilket vil gøre det muligt for Nordeas kunder at handle globalt og sikkert på samme tid", siger Pentti Mansukoski, chef for Cash Management, Nordea. "Manglende tillid både til betalingsevne og verifikation af brugeridentitet har været nogle af de største barrierer for vækst inden for global, internetbaseret B2B handel. Efter et vellykket pilotprojekt vil Nordea nu tilbyde disse trust- og security services til B2B e-handel." Lanceringen kommer efter et vellykket pilotprojekt i samarbejde med FishMarket, en førende markedsplads for handel med fisk, der repræsenterer 10 pct. af handelen med fisk på verdensplan. Ved hjælp af SWIFTs e-handels-services gør Nordea det muligt for FishMarket at tilbyde dets internationale medlemmer sikre auktioner samt initiering af straksbetalinger og forbedret likviditetsstyring. Identrus er et system, der tilbyder fuld verifikation af identitet og validering af meddelelser. Selve handelsprocessen bliver hurtigere og mere pålidelig, hvilket også vil muliggøre udvikling af nye finansielle ydelser. Yderligere information: Pentti Mansukoski, chef for Cash Management, +358 9 165 56586 Olli Kähkönen, konceptleder Cash Management, +358 9 165 53246 www.nordea.com/cm www.identrus.com www.fishmarket.no ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00540/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00540/bit0001.pdf