Nordea sender håndbog til 100.000 ældre i kampen mod digital svindel

Antallet af digitale svindeltilfælde fortsætter med at stige, og hver dag går kriminelle efter at franarre især ældre deres opsparing. Som et af flere nye tiltag modtager 100.000 Nordea-kunder derfor i den kommende tid en fysisk håndbog med gode råd til at undgå at blive svindlet.

Hvad der kan virke som et uskyldigt opkald fra banken, en hastende påmindelse på SMS om at opdatere betalingsoplysninger eller et godt tilbud på mail, kan ende med at blive en dyr fornøjelse. For kriminelle går i stigende grad efter at overtale deres ofre til selv at overføre store pengebeløb eller give adgang til deres konti.

Svindlen kan ramme alle, men i mange tilfælde går gerningsmændene direkte efter ældre. Derfor dumper der nu en kort og overskuelig håndbog fra Nordea ind ad brevsprækken eller ned i postkassen hos 100.000 Nordea-kunder over 69 år.

”De kriminelle er lige så målrettede, som de er kyniske. Vi ser desværre, at de udnytter, at det for ældre kan være ekstra svært at se faresignalerne i det digitale landskab. Og når det lykkes gerningsmændene at snyde, manipulere eller overtale, er det som et digitalt hjemmerøveri, der kan være dyrt og ikke mindst dybt ubehageligt at opleve. Derfor sender vi nu vores ældre kunder en fysisk håndbog, hvor de kan læse om de mest udbredte svindelforsøg og ikke mindst om, hvordan de kan undgås,” siger Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for Nordeas danske privatkunder og landechef.

Håndbogen sendes direkte med fysisk post sammen med et brev til de enkelte husstande. Med brevet følger også en huskeseddel med de gode råd. Den kan for eksempel hænges op på køleskabet, så rådene altid er synlige.

Målrettet svindel for millioner af kroner

Ifølge tal fra Finans Danmark lykkedes det i 2022 de kriminelle at slippe afsted med 425 mio. kroner gennem forskellige former for digital svindel mod personer i forskellige aldersgrupper. Men når det kommer til for eksempel telefonsvindel, hvor svindlerne ringer og udgiver sig for at være fra banken eller politiet, går de kriminelle ofte bevidst efter at ringe til personer med navne, der er typiske for de ældre generationer. Samtidig kan ældre også have vanskeligere ved at spotte falske hjemmesider, SMS’er og e-mails. Derfor er det også ifølge politiet vigtigt, at de er på vagt og ved, hvordan de skal forholde sig.

”Sig nej, når du bliver bedt om at overføre penge via telefonen, udlevere dine MitID-oplysninger eller klikke på et link i en SMS eller mail. Tal også med din bank om muligheden for at beskytte din konto ved at sætte en beløbsgrænse for pengeoverførsler. Så er du på den sikre side,” siger Kresten Munksgaard, sektionsleder hos politiets Nationale enhed for Særlig Kriminalitet, i bogen.

De kunder, der modtager den fysiske håndbog, er udvalgt efter en række kriterier – bl.a. statistikker, der viser, at de er i øget risiko for at blive svindlet eller er sværere at nå med digitale varslinger. Alle Nordeas øvrige kunder vil også få besked om og adgang til en digital udgave af bogen via mobil- eller netbanken. Ønsker man et fysisk eksemplar, kan håndbogen også hentes i alle Nordeas filialer landet over.

Nordeas fem korte råd til at undgå digital svindel:

1. Lav aldrig en overførsel, fordi nogen forsøger at overtale dig til det – og udlevér aldrig dit MitID eller dine kortoplysninger til en i telefonen.
  2. Læs altid teksten i MitID-app’en og SMS’en, inden du bekræfter.
  3. Klik ikke på et link i en SMS eller e-mail, du ikke har bedt om.
  4. Stol på din sunde skepsis og undersøg troværdigheden.
  5. Tal med dine nærmeste om digital svindel og hold dig opdateret.

Yderligere information:
Nordea Danmark Kommunikation: +45 70 80 11 62