Nordea tæt på at afslutte købet af LG Petro Bank i Polen

Nordea tæt på at afslutte købet af LG Petro Bank i Polen Nordea har underskrevet betingede aktiekøbsaftaler med Polski Koncern Naftowy Orlen S.A., Energetyka Poznañska S.A. og KWB Beùchatów S.A. om køb af 37,2 pct. af aktierne i den polske bank LG Petro Bank. Nordea har nu ubetinget accept på 91,5 pct. af aktierne og forventer at offentliggøre købstilbuddet på samtlige aktier i LG Petro Bank så hurtigt som muligt i overensstemmelse med den betingede aktiekøbsaftale, der blev indgået med koreanske LG 7. maj 2002. - Disse aftaler betyder, at vi er tæt på at afslutte det fulde køb af LG Petro Bank, siger Thomas Neckmar, chef for Nordea i Polen og de baltiske lande. LG Petro Bank S.A. er blandt Polens 20 største banker med et kundeunderlag på over 160.000 privatkunder og flere af Polens største virksomheder. Banken er repræsenteret i alle større polske byer gennem et filialnet på 29 filialer og 17 realkreditsalgssteder, der betjenes af 800 medarbejdere. Nordea er i øjeblikket repræsenteret i Polen via Nordea Bank Polska (tidligere BWP-Unibank og Bank Komunalny). - Vi planlægger hurtigt at integrere LG Petro Bank med Nordea Bank Polska og dermed styrke vores position som den førende nordiske bank i Polen, der betjener nordiske, internationale og polske virksomheder, deres medarbejdere og andre privatpersoner gennem et landsdækkende filialnet og tilbyder et fuldt udbud af lokalt tilpassede produkter, siger Thomas Neckmar. Nordea vil efter transaktionen være blandt de 15 største finansielle virksomheder i Polen. Den nye gruppe vil have i alt 50 filialer og 17 realkreditsalgssteder og dækker alle større polske byer. Med forbehold for opfyldelsen af visse formelle betingelser i henhold til aftalen med koreanske LG forventer Nordea at fremsætte et købstilbud på PLN 21 pr. aktie så hurtigt som muligt, og det samlede vederlag for samtlige cirkulerende aktier vil beløbe sig til PLN 467 mio. (EUR 115 mio.). Købstilbuddet er betinget af minimum accept på 90 pct. Yderligere information: Thomas Neckmar, chef for Nordea i Polen og de baltiske lande, +46 8 614 79 30 Erik Evrén, chef for Group Media Relations, +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/24/20020924BIT00020/wkr0002.pdf