Nordea udnævner ny koncernchef.

Nordea udnævner ny koncernchef. Lars G Nordström efterfølger Thorleif Krarup. Nordea har udnævnt Lars G Nordström til koncernchef for Nordea. Han efterfølger Thorleif Krarup, der træder tilbage som koncernchef samt som medlem af bestyrelsen og tiltræder en ny stilling i koncernen. Lars G Nordström har tiltrådt stillingen som koncernchef og vil forme det team, der skal lede koncernen. Koncernens strategi og struktur vil være uændret med stærk fokus på at skabe resultater. En konflikt mellem Thorleif Krarups familiemæssige forpligtelser og hans professionelle ansvar er blevet løst med en aftale mellem bestyrelsen og Thorleif Krarup om en ny stilling i koncernen og en tilsvarende reduktion i aflønning. - Som den førende nordiske finansielle institution vil Nordeas grundlæggende strategi og struktur forblive uændret. Det er Nordeas mål at være den bedste på alle de nordiske markeder. Lars G Nordström er en af de mest erfarne bankfolk i Nordeuropa med stærk fokus på resultater og lønsomhed, siger Hans Dalborg, bestyrelsesformand for Nordea. Lars G Nordström har været chef for forretningsområdet Retail Banking i Nordea, der tegner sig for næsten tre fjerdedele af Nordeas omsætning, og som har haft en konsekvent høj egenkapitalforrentning. - Nordea har en stærk nordisk strategi, som vi vil implementere som ét team. Vi er drevet af vores mål om at være det bedste alternativ for privatkunder og virksomheder på alle de nordiske markeder. Vi vil levere ved at fokusere på det, vi er gode til. Det er sådan, vi skaber værdi for aktionærerne, tiltrækker og fastholder de bedste medarbejdere og lever op til vores samfundsmæssige forpligtelser, siger Lars G Nordström. Baggrunden for skiftet af koncernchef er en konflikt mellem Thorleif Krarups familiemæssige forpligtelser og hans professionelle ansvar. I sin nye stilling får Thorleif Krarup titel af Senior Vice President og vil referere til koncernchefen. Thorleif Krarup bliver ansvarlig for varetagelsen af en række opgaver inden for forretnings- og strukturudvikling og vil spille en væsentlig rolle inden for områderne europæiske bankaktiviteter, erhvervskunderelationer og Nordeas datterselskaber. - På grund af den negative indvirkning, som min stilling som koncernchef har haft på mit privatliv, og belastningen som følge af denne situation for mine forpligtelser som koncernchef vil jeg derfor fratræde min stilling som koncernchef, men fortsætte med at arbejde for Nordea, primært fra København. Jeg er glad for den aftale, vi har nået frem til, siger Thorleif Krarup. - Bestyrelsen deler synspunktet, at Thorleif Krarups situation er uforenelig med stillingen som koncernchef. Jeg er glad for, at vi har kunnet nå til enighed om en ny stilling, hvor Nordea kan trække på Thorleif Krarups kompetence og erfaring i en rolle, der passer både koncernen og Thorleif Krarup, og om en ny kontrakt, der reducerer aflønningen, siger Hans Dalborg, bestyrelsesformand for Nordea. Lars G Nordström er 59 år gammel. Lars G Nordström begyndte sin karriere i Skandinaviska Enskilda Banken, hvor han blev udnævnt til Executive Vice President i 1989. I 1993 kom han til Nordbanken som medlem af koncernledelsen og indtog samme stilling, da Merita og Nordbanken fusionerede til MeritaNordbanken i 1998. Siden dannelsen af Nordea i 2000 har Lars G Nordström været medlem af koncernledelsen og chef for Retail Banking, som er den førende retailbankvirksomhed i Norden og Østersøområdet. Der vil blive holdt en pressebriefing med Hans Dalborg og Lars G Nordström kl. 11.30 i dag i Nordea, Smålandsgatan 24 i Stockholm Yderligere information: Erik Evrén, chef for Group Media Relations, +46 8 614 86 11 (eller +4670 94 65 389) ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/26/20020826BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/26/20020826BIT00050/wkr0002.pdf