Ny sammensætning af Nordeas Group Executive Management

Ny sammensætning af Nordeas Group Executive Management I forlængelse af udnævnelsen af Lars G Nordström til ny koncernchef vil sammensætningen af og ansvarsfordelingen inden for Nordeas Group Executive Management blive ændret pr. 1. oktober 2002. Der vil blive oprettet en ny organisatorisk enhed, Group Processing and Technology, med ansvar for central produktion og produktionsprocesser samt koordinering af integrationsprojekter på tværs af koncernen. Den nye enhed vil øge konsolidering og integration samt frigøre ressourcer i forretningsområderne for derigennem at muliggøre en endnu stærkere kunde- og forretningsfokus. Markku Pohjola, nuværende chef for Corporate and Institutional Banking, er blevet udnævnt til chef for den nye enhed, som vil bestå af Group IT, Electronic Banking, Global Operations Services og Production and Productivity. Kari Jordan, nuværende chef for Retail Banking Finland, og Peter Schütze, nuværende chef for Retail Banking Danmark, er blevet udnævnt til nye medlemmer af Group Executive Management; Kari Jordan som chef for Retail Banking og Peter Schütze som chef for Group Staffs. Tom Ruud, nuværende chef for Group Staffs, er blevet udnævnt til chef for Corporate and Institutional Banking. Christian Clausen, Carl-Johan Granvik og Arne Liljedahl fortsætter i deres nuværende stillinger. - Det nye Group Executive Management-team vil fremskynde og fuldføre omdannelsen af Nordea til en fuldt integreret nordisk finanskoncern. Vi vil handle som ét team, og vi vil hver især påtage os et koncernansvar for at implementere vores nordiske strategi. Vi vil koncentrere os om vores styrker, konkurrere og løbende forbedre vores præstation for derigennem at skabe værdi for aktionærer og kunder, siger Lars G Nordström, koncernchef for Nordea. For at understøtte og fremskynde implementeringen af koncernbeslutninger og koordinere gennemførelsen af koncernstrategier og initiativer i de nationale markeder vil nogle medlemmer af Group Executive Management også fungere som Country Senior Executives i hvert af de nordiske lande: Danmark: Peter Schütze Finland: Markku Pohjola Sverige: Arne Liljedahl Norge: Tom Ruud Sammensætningen af Group Executive Management pr. 1 oktober 2002: Lars G Nordström Koncernchef Christian Clausen Chef for Asset Management & Life Carl-Johan Granvik Chef for Group Credit and Risk Control, Chief Risk Officer (CRO) Kari Jordan Chef for Retail Banking Arne Liljedahl Chef for Group Corporate Centre, CFO Markku Pohjola Chef for Group Processing and Technology, vicekoncernchef Tom Ruud Chef for Corporate and Institutional Banking Peter Schütze Chef for Group Staffs Yderligere information: Lars G Nordström, koncernchef, +46 8 614 7807 Erik Evrén, chef for Group Media Relations, +46 8 614 86 11 Fotos kan hentes på www.nordea.com under Presseservice Bilag: Nordea koncernens organisation pr. 1. oktober 2002 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00630/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/18/20020918BIT00630/wkr0003.pdf Organisation