Ordinær generalforsamling i Nordea AB (publ) 2002

Ordinær generalforsamling i Nordea AB (publ) 2002 På den ordinære generalforsamling i Nordea AB (publ) i dag blev resultatopgørelsen og balancen for 2001 godkendt. Generalforsamlingen vedtog en udbyttebetaling på EUR 0,23 pr. aktie og fastsatte afregningsdagen for udbyttebetalingen til 29. april 2002. Retten til udbytte for indehavere af aktier registreret i Værdipapircentralen i Danmark tilfalder de aktionærer, som 30. april 2002 er registreret som aktionærer i Værdipapircentralen i Danmark. Udbyttebetalingen er fastlagt til 7. maj 2002. Bestyrelsen og den administrerende direktør blev meddelt decharge for året 2001. Maija Torkko, født i 1946, blev valgt som nyt medlem af bestyrelsen for en periode på to år. Hun er Senior Vice President og Corporate Controller i Nokia samt medlem af bestyrelsen for International Accounting Standards Board (IASB). Kjell Aamot, Hans Dalborg, Bernt Magnusson og Jørgen Høeg Pedersen blev genvalgt til bestyrelsen for en 2-årig periode. Vesa Vainio ønskede ikke genvalg. Bestyrelsen har herefter følgende sammensætning: Kjell Aamot, Dan Andersson, Edward Andersson, Harald Arnkværn, Hans Dalborg, Thorleif Krarup, Claus Høeg Madsen, Bernt Magnusson, Jørgen Høeg Pedersen, Timo Peltola og Maija Torkko. Medarbejderrepræsentanterne er Bertel Finskas, Liv Haug og Lene Haulrik med Kaija Roukala-Hyvärinen som suppleant. Efter generalforsamlingen var der konstituerende møde i bestyrelsen, hvor Hans Dalborg blev valgt til formand for bestyrelsen. Generalforsamlingen besluttede at bemyndige bestyrelsen til i perioden indtil den næste ordinære generalforsamling at træffe beslutning om erhvervelse af aktier i selskabet på en fondsbørs, hvor selskabets aktier er noteret, eller ved købstilbud til samtlige selskabets aktionærer indtil et antal, som til enhver tid betyder, at selskabets beholdning af aktier i selskabet ikke overstiger en tiendedel af det samlede antal aktier i selskabet. Erhvervelse af selskabets aktier på en fondsbørs kan alene ske inden for det til enhver tid registrerede kursinterval på den pågældende fondsbørs, hvorved forstås intervallet mellem højeste købskurs og laveste salgskurs. Erhvervelse af selskabets aktier i overensstemmelse med købstilbuddet, der er fremsat over for samtlige aktionærer, kan ske til en pris, der maksimalt svarer til børskursen på tidspunktet for tilbuddet med et tillæg på højst 30 pct. Efter bemyndigelsen fra den ordinære generalforsamling i 2001 tilbagekøbte Nordea AB (publ) 17.000.000 stk. egne aktier i april 2001. Derudover besluttede generalforsamlingen at bemyndige bestyrelsen til i perioden indtil den næste ordinære generalforsamling at træffe beslutning om salg af aktier i selskabet på en fondsbørs, hvor selskabets aktier er noteret, eller salg på anden måde indtil det antal aktier, som selskabet til enhver tid ejer. Salg af selskabets aktier på en fondsbørs kan alene ske inden for det til enhver tid registrerede kursinterval på den pågældende fondsbørs, hvorved forstås intervallet mellem højeste købskurs og laveste salgskurs. Salg af selskabets aktier, der ikke sker på en fondsbørs, skal kunne ske med fravigelse af aktionærernes fortrinsret. Endvidere blev ordlyden i selskabets vedtægter ændret med hensyn til bestemmelsen om selskabets engelske navn (parallelt firmanavn). Forslaget om ændring af bestemmelsen vedrørende retten til at deltage i generalforsamlingen fra Helsinki og København blev samtidig trukket tilbage af bestyrelsen. Yderligere information: Erik Evrén, chef for Group Media Relations, +46 8 614 8611 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT01770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/24/20020424BIT01770/wkr0002.pdf