• Nordea/

Samarbejdet mellem seks nordiske banker resulterer i fælles Kend din kunde-selskab

Report this content

Danske Bank A/S, DNB Bank ASA, Nordea Bank Abp, Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), Svenska Handelsbanken AB (publ) og Swedbank AB (publ) har nu sammen etableret et joint venture, der skal udvikle en platform til håndtering af Kend din kunde-oplysninger. Europa-Kommissionen har godkendt selskabet i overensstemmelse med EU’s regler om fusionskontrol.

Selskabet er uafhængigt og vil i starten tilbyde Kend din kunde-serviceydelser til markedet vedrørende store og mellemstore virksomheder i Norden. Joint venture-selskabet forbereder sin første kommercielle lancering i 2020.

- Samarbejdet mellem bankerne har været både effektivt og vellykket. Sammen har vi på kort tid arbejdet på en nordisk standard for Kend din kunde-oplysninger, som overholder love og regler, og undersøgt forskellige muligheder for en fremtidig digital løsning. Nu hvor vi har fået grønt lys fra Europa-Kommissionen, er vi klar til at gå videre med vores planer, siger Fredrik Millde, konstitueret administrerende direktør for det nordiske Kend din kunde-selskab.

Bankernes topprioritet for samarbejdet er at udvikle en nordisk platform med ensartede processer for håndtering af Kend din kunde-oplysninger. Målet er at forbedre kundeoplevelsen ved at forenkle Kend din kunde-processerne for erhvervskunder og samtidig styrke bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet i Norden.

De seks banker investerer lige store andele i selskabet.

Tidligere pressemeddelelse om det nordiske Kend din kunde-selskab

Yderligere information:
Fredrik Millde, konstitueret administrerende direktør for det nordiske Kend din kunde-selskab, +46 73 351 59 47
Stine Green Paulsen, ekstern kommunikationsansvarlig, Danmark, +45 70 80 11 62

Vi skaber stærke og tætte relationer gennem vores engagement i vores kunder og samfundet. Vi er der med relevante finansielle løsninger, når mennesker vil virkeliggøre deres drømme og nå deres mål. Vi er den største bank i Norden og blandt de ti største finansielle koncerner i Europa målt på markedsværdi med ca. 11 mio. kunder. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Læs mere om os på nordea.com.

Tags: