• Nordea/

Som første danske bank åbner Nordea telefonlinje til kunder med usynlige handicap

Report this content

Nordea har lanceret Solsikkelinjen, som er en særlig telefonlinje dedikeret til kunder med usynlige handicap. Her er der ekstra god tid, tålmodighed og hjælp, hvis man for eksempel har angst, Parkinsons sygdom, talebesvær eller andre udfordringer.

Nordea var den første bank i Danmark til at tilmelde sig Solsikkeprogrammet, der sætter fokus på inklusion og tilgængelighed for personer med handicap, der ikke altid er åbenlyse.

I filialerne er bankens ansatte derfor altid klar med ekstra hjælp, hvis en kunde kommer ind med solsikkesnoren om halsen. Den kan bæres, hvis man vil vise, at man har særlige udfordringer. Nu bliver det også muligt på forhånd at gøre opmærksom på særlige behov, når man ringer til banken.

”Alle kan have spørgsmål til privatøkonomien eller drømme at spare op til. Og i Nordea skal alle vide og mærke, at de er velkomne, præcis som de er. Vores vigtigste opgave er at hjælpe vores kunder bedst muligt. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi igen går foran – nu med en dedikeret telefonlinje, så vores kunder med behov for særlig støtte ved, at de bliver mødt med hensyn og forståelse i den anden ende,” siger Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for Nordeas danske privatkunder og landechef i Nordea Danmark.

I stedet for at ringe til Nordeas kundeservicenummer på 70 33 33 33 kan personer med et usynligt handicap ringe på 70 22 13 14. Telefonnummeret tager hensyn til, at det for blandt andre ord- og talblinde kan være svært at holde rede på numre med mange ens tal.

Ringer man via Solsikkelinjen, behøver man ikke fortælle om sit handicap, men Nordeas kundeservice ved på forhånd, at der er behov for ekstra støtte. De ansatte i Nordeas kundeservice er også blevet trænet i, hvordan de bedst muligt skaber ro og plads i samtalen. Og det kan gøre en stor forskel, siger Dorte Nørregaard, som er direktør i Videnscenter om handicap.

”For mange mennesker med usynlige handicap kan telefonsamtaler være en ubehagelig eller ligefrem skræmmende oplevelse, fordi personen i den anden ende ikke er forberedt på, at samtalen måske kræver lidt ekstra tid og tålmodighed. Derfor giver det stor tryghed at vide, at man bliver mødt med forståelse, og at man kommer til at tale med en, der ved, at der måske er brug for ekstra hjælp.”

Det er Solsikkeprogrammet, der i samarbejde med Videnscenter om handicap har introduceret solsikkekonceptet i Danmark. Både Solsikkeprogrammet og Videnscenter om handicap har hjulpet Nordea med træning og udformning af rammerne for den nye Solsikkelinje.

FAKTA - hvad er et usynligt handicap?

Hver femte dansker har et handicap, der giver udfordringer i hverdagen – fx når man skal ringe til banken.
Et usynligt handicap kan fx være hjerneskade, Parkinsons sygdom, høre-, tale- eller synshandicap, ADHD, angst, Tourettes syndrom, epilepsi, kroniske smerter, ordblindhed og PTSD.

Yderligere information:
Nordea Danmark Kommunikation: +45 70 80 11 62