Uafhængige aktieanalyser til

Uafhængige aktieanalyser til Nordea Securities' kunder Nordea Securities og Standard & Poor's har indgået en aftale, der giver Nordea ret til at distribuere aktieanalyser fra Standard & Poor's i Norden. - Aftalen med Standard & Poor's vil styrke vores eget nordiske analyseprodukt og give kunderne adgang til et meget velanskrevet og uafhængigt internationalt analyseprodukt. Det betyder bedre service generelt for kunderne, siger Frans Lindelöw, chef for Nordea Securities. - Vores målsætning er hele tiden at skabe forbedringer og merværdi for kunderne. Vi tror, at den dybtgående og uafhængige analyse fra Standard and Poor's samt selskabets store erfaring vil blive godt modtaget. Ifølge en abonnementsaftale skal Standard & Poor's levere analyser af amerikanske og europæiske aktier til Nordea Securities, mens Nordea Securities fortsat udarbejder egne dybtgående analyser af nordiske aktier. Institutionelle kunder i Nordea Securities vil få direkte adgang til ekspertisen hos Standard & Poor's via analysematerialet og ligeledes via direkte kontakt, kundemøder, telefonmøder og seminarer. I en kommentar siger Geoff Hawksworth, som er chef de europæiske aktieaktiviteter hos Standard & Poor's: - Dette er en banebrydende aftale for Standard & Poor's og for uafhængige aktieanalyser i det hele taget. Vi venter fortsat stigende efterspørgsel i de kommende år fra både børsmæglere og investorer over hele verden. Kunderne går efter den kvalitet, bredde og uafhængighed, som vores aktieanalyser står for. Yderligere information: Nordea Frans Lindelöw, chef for Nordea Securities, +46 8 407 92 01 Jens Bekke, informationschef, Danmark, 33 33 39 68 Standard & Poor's Media Hotline, +44 20 7826 3605 Geoff Hawksworth, chef for Investment Services, Europe, +44 20 7826 8501 Nordea Securities Nordeas investment banking-aktiviteter markedsføres under navnet Nordea Securities gennem kontorer i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Aktiviteterne omfatter sektorbaseret aktieanalyse, rådgivning om og handel med aktier samt corporate finance. De 400 erfarne medarbejdere betjener nordiske og internationale kunder, herunder institutionelle investorer, private banking-kunder, børsmæglere, selskaber samt statslige institutioner. Nordea Securities er en af de førende investeringsbanker i Norden. Med en markedsandel på 7 pct. var Nordea Securities den tredjestørste børsmægler på de nordiske børser i 1. kvartal 2003 og nummer to blandt nordiske M&A-rådgivere i 2002. Standard & Poor's - aktieanalyse Standard & Poor's har en aktieanalysegruppe bestående af 80 analytikere i USA, Europa og Asien. Gruppen dækker omkring 1.350 aktier på verdensplan, hvilket er mere end nogen anden uafhængig analyseleverandør. Standard & Poor's Stock Appreciation Ranking System (STARS), som blev introduceret 31. december 1986, afspejler vurderingen fra aktieanalytikerne hos Standard & Poor's af kurspotentialet for over 1.200 amerikanske aktier for de kommende 6-12 måneder. Ifølge Investars.com, en førende leverandør af uafhængig information om analysekvalitet, klarede en modelportefølje bestående af Standard & Poor's STARS-anbefalinger sig bedre end modelporteføljer fra andre amerikanske analysefirmaer, som dækker over 500 aktier. Porteføljerne blev vurderet over en periode på 12 måneder til 31. december 2002. Standard & Poor's US 5-STARS Stock Selections er steget med 885 pct. siden lanceringen af STARS 31. december 1986 til 31. december 2002. Dette skal sammenholdes med en stigning på 263 pct. i S&P 500-indekset i samme periode eksklusive udbytter. Desuden har aktier med vurderingen 4- og 5-STARS som gruppe klaret sig bedre end S&P 500-indekset i de seneste 1-, 3-, 5-, 10- og 15-års perioder. Aktier med vurderingen 1-STARS og 2-STARS har som gruppe klaret sig væsentligt dårligere end S&P 500- indekset over de seneste 10 og 15 år. Standard & Poor's foretager aktie- og kreditanalyse som helt adskilte aktiviteter for at sikre uafhængighed i analyseprocessen. Al ikke offentlig information, som modtages i analyseprocessen, herunder kreditvurderinger, er fortrolig. Ikke offentlig information offentliggøres ikke af analytikerne hos Standard & Poor's uden for deres analyseområde. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00120/wkr0002.pdf