• Nordea/

Vellykkede fusioner baseret på vækst har skabt resultatfremgang og oget sharehold

Vellykkede fusioner baseret på vækst har skabt resultatfremgang og øget shareholder value Resultatfremgang og øget shareholder value · Vækst i ordinært resultat på 17 pct. til EUR 2.435 mio. (SEK 20.611 mio.) · Egenkapitalforrentning på 16,1 pct. - eksklusive goodwill 19,4 pct. · Stærk vækst i renteindtægter, gebyrer og provisionsindtægter · Resultat pr. aktie EUR 0,58; en stigning på 5 pct. · Forslag om udbytte på SEK 2,00; en stigning på 14,3 pct. · Kursen på Nordea-aktien er steget 43 pct. i 2000, hvilket placerer Nordea som den eneste nordiske koncern blandt de 20 største børsnoterede finanskoncerner i Europa · Mere aggressivt mål for omkostningsprocenten · Ny struktur og vækst på strategiske områder · Pan-nordiske fusioner skabte den førende finanskoncern i Norden og Baltikum med det nye navn Nordea · Hurtig integration af Christiania Bank og Kreditkasse · Synergier på EUR 310 mio. ved at blive realiseret - yderligere EUR 50 mio. beregnet · Milepælen på 2 millioner e-kunder passeret · Nordea en af de største nordiske kapitalforvaltere · 300.000 kunder og 1.200 medarbejdere i Polen Stærkt resultat i forretningsområderne · Ny forretningsområdestruktur implementeret med samtidig fremdrift i aktiviteterne · Retail Banking: Fortsat gode resultater. Ordinært resultat steget betydeligt til EUR 1.472 mio. med 24 pct. afkast på allokeret kapital · Corporate and Institutional Banking: Stærke synergier og forbedring af resultatet til EUR 419 mio. og 14 pct. afkast på allokeret kapital · Asset Management: Kapital under forvaltning steget 18 pct. til i alt EUR 105 mia.; investering i fremtidig vækst · Investment Banking: ArosMaizels øgede sit resultat betydeligt til EUR 61 mio. · Life Insurance and Pensions: Stærk vækst i præmieindtægter og investeringsafkast betydeligt over benchmark · General Insurance: Forbedret resultat i den underliggende forsikringsvirksomhed Udvikling i fjerde kvartal 2000 · Indtægter i alt vokset 6 pct. justeret for investeringsaktiviteter · Udviklingen på aktiemarkederne har påvirket investeringsporteføljen negativt · Ordinært resultat på EUR 473 mio. ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00590/bit0001.doc The full year-end report http://www.bit.se/bitonline/2001/02/21/20010221BIT00590/bit0001.pdf The full year-end report