WAP-tjenester inn i en GPRS tidsepoke

Report this content

WAP-tjenester inn i en GPRS tidsepoke Nordea som er banebrytende innenfor elektroniske banktjenester lanserer i dag en mobiltjeneste basert på GPRS-nettverket i Finland. GPRS-teknologien (General Packet Radio Service) gir forbindelse med banken døgnet rundt og er raskere og billigere enn tidligere teknologi. Nordeas WAP-tjenester kan brukes med GPRS telefoner som støtter WAP- sikkerheten (WTLS, Wireless Transport Layer Security). - Vi i Nordea tror på en fremtid for mobiltjenestene. Vi tror at de vil få en like vidstrakt og jevnlig bruk som Internett har i dag når det gjelder surfing og bankog andre forretninger, sier Bo Harald, leder for Electronic Banking i Nordea. Nordea tilbyr sine tjenester via GPRS-nettverkene Sonera, Radiolinja, DNA og Telia i Finland. Tjenestene er også tilgjengelige i andre land avhengig av operatøren. Når det gjelder ikke-finske operatører kan tjenesten kun brukes gjennom forhåndsbetalte SIM-kort fra de lokale operatørene. WAP-tjenestene kan fremdeles nås på datatelefon og blir sikret og verifisert i telefoner som støtter systemet. Nordea vil åpne for GPRS forbindelse i Sverige og Estland i nær fremtid. I starten kan rundt 1,1 millioner kunder med Solo-avtale i Finland bruke Nordeas mobile Internett-tjenester. Nordea har mer enn 2,7 millioner nettbankkunder i de nordiske og baltiske landene og Polen. Nordeas elektroniske banktjenester er de mest benyttede i hele verden. I fjor ble det gjort 76 millioner pålogginger,en økning på 39% fra året før, og 88 millioner regninger ble betalt, en økning på 41%, via Nordeas nettbank. For mer informasjon: Bo Harald, leder for Electronic Banking Services +358 9 165 42256, + 358 50 64101 Liisa Laine, Media Relations, +358 9 165 42655, +358 50 66839 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00050/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00050/bit0002.pdf