Delårsrapport – 1. halvår 2014

________________________________________________________________________________

13. august 2014

Delårsrapport – 1. halvår 2014

Bestyrelsen har i dag godkendt delårsrapporten for 1. halvår 2014. Delårsrapporten følger vedhæftet som PDF-fil og har følgende hovedpunkter:

• EBITDA 2. kvartal 2014 USD -7 mio. (2. kvartal 2013: USD 4 mio.)

• Periodens resultat 1. halvår 2014: USD -68 mio. (1. halvår 2013: USD -34 mio.), hvilket er utilfredsstillende

• Det svage tørlastmarked fortsatte

• Tørlastindsejling 1% over de gennemsnitlige 1-årige T/C-rater og 57% over spotraterne fra Baltic Exchange

• Skuffende tankmarked

• Markedsværdi af egne skibe USD 94 mio. over regnskabsmæssige værdier

• Strategien tilpasset den utilfredsstillende markedsudvikling:

• Aktivitetsniveauet sænket med færre opererede skibe
  • Ingen yderligere investeringer i 2. kvartal 2014

• For begge segmenter ventes nogen bedring i raterne mod slutningen af året

• Forventninger til EBITDA for 2014 nedjusteres til USD -60 til 0 mio. (USD -40 til 60 mio.)

Konstitueret adm. direktør Klaus Nyborg siger:

”2. kvartal blev mere udfordrende end forudset fra årets begyndelse, og markederne i 2014 har indtil nu ikke levet op til forventningerne om en gradvis bedring – hverken inden for tørlast eller tank. Men trods væsentlig forværring af tørlastmarkedet i løbet af 2. kvartal forbedrede NORDEN Tørlast-resultatet i forhold til 1. kvartal. Samtidig har NORDEN udnyttet fleksibiliteten i forretningsmodellen og reduceret flåden. Markedsraterne forventes fortsat at bedres mod slutningen af året, men ikke nok til at vi kan fastholde vores tidligere forventninger til årets resultat. På den baggrund nedjusterer NORDEN forventningerne til et EBITDA-resultat på USD -60 til 0 mio.”

NORDEN afholder i dag kl. 15.30 (CET) en telekonference, hvor konstitueret adm. direktør Klaus Nyborg, finansdirektør Michael Tønnes Jørgensen og koncerndirektør Martin Badsted gennemgår rapporten. Danske deltagere skal senest kl. 15.25 (CET) ringe på telefon +45 3272 8018, mens internationale deltagere skal ringe på +44 (0) 14 255 5131 eller +1 866 682 8490 inden kl. 15.25 (CET). Telekonferencen kan følges live på www.ds-norden.com, hvor præsentationen også er tilgængelig.

Yderligere oplysninger: Finansdirektør Michael Tønnes Jørgensen og koncerndirektør Martin Badsted, telefon +45 3315 0451.

DAMPSKIBSSELSKABET NORDEN A/S, STRANDVEJEN 52, 2900 HELLERUP, CVR-NR. 67758919