Delårsrapport – 2. kvartal og 1. halvår 2018

Delårsrapporten, der udgives på engelsk, er vedhæftet som PDF-fil i sin fulde ordlyd.
Hoved- og nøgletalsoversigten på dansk er ligeledes vedhæftet som PDF-fil.
________________________________________________________________________________

15. august 2018

Bestyrelsen har i dag godkendt Delårsrapporten for 2. kvartal og 1. halvår 2018. Rapporten har følgende hovedpunkter:

Resultater
Justeret resultat* 2. kvartal 2018: USD 4 mio. (2. kvartal 2017: USD -3 mio.)
• Dry Operator: USD 8 mio.
• Dry Owner: USD 3 mio.
• Tank: USD -8 mio. (USD 3 mio.)
EBIT 2. kvartal 2018: USD 8 mio. (USD -3 mio.)

* ”Periodens resultat” justeret for ”Salgsavancer og tab, skibe m.v.”

Markeder
• Tørlast: Rateforbedringer drevet af stærkere global økonomisk aktivitet kombineret med lavere flådevækst.
• Tank: Overudbud og svag stigning i efterspørgslen resulterede i et af de mest udfordrende markeder i et årti. Basis for væsentlig forbedring frem mod 2020.

Performance
• Dry Operator: Justeret resultat på USD 23 mio. efter de første 12 måneder som separat forretnings-enhed
• Dry Owner: Yderligere fokusering af ejerskab på Supramax og Panamax – resterende Post-Panamax tilbageleveret
• Tank: TCE-indtjening 4% over markedet

Skibsværdier
Betydelig investering i scrubbere
• Installation af 26 scrubbere til en pris af omkring USD 54 mio. sikret. Positiv påvirkning af pengestrømme på netto USD 40 mio. over de første 5 år.

Skibsværdier
• Tørlast: +2%
• Tank: +1%

Guidance
NORDEN forventer, at tørlastmarkedet forbedres i 4. kvartal. Dry Owner er fuldt afdækket for resten af 2018, idet NORDENs kortsigtede tørlasteksponering nu håndteres i Dry Operator, som er godt positioneret til at drage fordel af kortsigtede rateforbedringer. I Tank har raterne dog været lavere end forventet, og der ventes ikke væsentlige forbedringer før 2019. På den baggrund blev forventningerne til det justerede årsresultat den 8. august ændret til USD 0 til 30 mio. (tidligere USD 10 til 50 mio.).

SVAGT TANKMARKED OG STÆRK PERFORMANCE I DRY OPERATOR
“God performance i tørlast-forretningen kan ikke kompensere for markedsforholdene i tank, der er værre end forventet. På den baggrund blev forventningerne til det justerede årsresultat den 8. august nedjusteret. I 2. kvartal af 2018 genererede Dry Operator og Dry Owner tilsammen et positivt resultat på USD 11 mio., hvilket opvejer tabet genereret af tankforretningen, der opererer i et af de mest udfordrende tankmarkeder i et årti. I løbet af de første 12 måneder som separat forretningsenhed har Dry Operator nu genereret et meget tilfredsstillende resultat på USD 23 mio., der viser potentialet i denne asset light-enhed.”
Adm. direktør Jan Rindbo

NORDEN afholder i dag kl. 15.30 (CET) en telekonference, hvor adm. direktør Jan Rindbo og finansdirektør Martin Badsted kort gennemgår rapporten. Danske deltagere skal senest kl. 15.25 (CET) ringe på telefon +45 3515 8121, mens internationale deltagere skal ringe på +44 (0)330 336 9411 eller +1 929 477 0324 inden kl. 15.25 (CET). Telekonferencen kan følges live på www.ds-norden.com, hvor præsentationen også er tilgængelig.

Yderligere oplysninger: Adm. direktør Jan Rindbo, telefon +45 3315 0451.

DAMPSKIBSSELSKABET NORDEN A/S, STRANDVEJEN 52, 2900 HELLERUP, CVR-NR. 67758919