Delårsrapport – 3. kvartal 2018

MEDDELELSE NR. 12 - 7. NOVEMBER 2018

Bestyrelsen har i dag godkendt Delårsrapporten for 3. kvartal 2018. Delårsrapporten, der kun udgives på engelsk, er vedhæftet som PDF-fil og har følgende hovedpunkter:

Resultater

Justeret perioderesultat* 3. kvartal 2018:  USD -12 mio. (3. kvartal 2017: USD 4 mio.)

• Dry Operator: USD 2 mio. (USD -2 mio.)
  • Dry Owner: USD 4 mio. (USD 7 mio.)
  • Tank: USD -18 mio. (USD -1 mio.)

EBIT 3. kvartal 2018:
USD -7 mio. (USD -2 mio.)

* ”Periodens resultat” justeret for “Salgsavancer og -tab, skibe m.v.”

Markeder

• Tørlast: Fortsat stigende rater drevet af stærkere global aktivitet sammen med lavere flådevækst.
  • Tank: Fortsat overkapacitet og svag vækst i efterspørgsel. Fundament for forbedringer op mod 2020 intakt.

Performance

• Dry Operator: Justeret resultat på USD 27 mio. over de seneste 4 kvartaler. Dækningsbidrag væsentligt højere end i 3. kvartal 2017.
  • Dry Owner: År-til-år forbedringer fortsætter. Dækning for 2019 øget, yderligere fokusering på ejerskab af Supramax og Panamax skibe.
  • Tank: Til trods for et meget svagt spotmarked resultat på niveau med 1-årig T/C

Skibsværdier

• Tørlast: -1%
  • Tank: -4%

Guidance

Forventningerne til det justerede resultat for året på USD 0 til 30 mio. fastholdes.

Bestyrelsen har besluttet at gennemføre tilbagekøb af aktier for op til samlet USD 10 mio. (ca. DKK 66 mio.).

SVAGT TANKMARKED OVERSKYGGER GOD PERFORMANCE I SUNDT TØRLASTMARKED

“God performance i Dry Operator, som har leveret endnu et positivt resultat, kan ikke dæmme op for den modvind, der er i tankmarkedet. Dry Operator har været god til at tilpasse sig ændringer i handelsmønstre som følge af handelsspændingerne mellem USA og Kina, og har i 3. kvartal også sikret værdi i positioner, som vil påvirke resultatet for 4. kvartal positivt. Dry Owner nyder fortsat godt af et opadgående marked og har øget sin dækning. For Tank forventes en gradvis forbedring i 2019 i takt med at markedet forbereder sig på IMO’s svovlregulering. Med en moderne flåde er NORDEN godt forberedt på denne regulering.”

Adm. Direktør Jan Rindbo

OM NORDEN
Dampskibsselskabet NORDEN A/S er et selvstændigt rederi, stiftet i 1871 og noteret på Nasdaq Copenhagen. NORDEN opererer både egen og indbefragtet tonnage. I tørlast er NORDEN aktiv i en række skibstyper og blandt verdens største operatører af skibstyperne Supramax og Panamax. I produkttank er NORDEN aktiv indenfor skibstyperne Handysize og MR, der drives kommercielt via Norient Product Pool, som NORDEN ejer 50% af.

Dampskibsselskabet NORDEN A/S · Strandvejen 52, 2900 Hellerup, DAnmark · www.ds-norden.com · CVR Nr. 67758919