Delårsrapport – 3. kvartal 2020 – justerede forventninger

MEDDELELSE NR. 86 - 4. NOVEMBER 2020

Bestyrelsen har i dag godkendt Delårsrapporten for 3. kvartal 2020. Delårsrapporten, der kun udgives på engelsk, er vedhæftet som PDF-fil og har følgende hovedpunkter:

Resultater

Justeret perioderesultat* 3. kvartal 2020:  USD 27 mio.  (3. kvartal 2019: USD -4 mio.)

• Asset Management: USD 6 mio. (USD -4 mio.)
  • Dry Operator: USD 31 mio. (USD 3 mio.)
  • Tanker Operator: USD -10 mio. (USD -3 mio.)

Justeret perioderesultat* første ni måneder af 2020: USD 85 mio. (første ni måneder af 2019: USD -8 mio.)

* ”Periodens resultat” justeret for “Salgsavancer og -tab, skibe m.v.”

Markeder

• Asset Management: Nybygningspriser og skibsværdier i tørlast forblev stabile i kvartalet. Omvendt fortsatte faldet i skibsværdier og perioderater i tank fra det foregående kvartal, dog i et langsommere tempo og har siden stabiliseret sig.
  • Tørlast: Fortsat forbedring i spotmarkedet i 3. kvartal drevet af stærk kinesisk import.

• Tank: Spotrater er faldet væsentligt fra det høje niveau i Q2 og er fortsat påvirket af begrænset olieefterspørgsel.

Performance

• Asset Management: NORDEN har udnyttet de lave skibsværdier i tørlast til at købe tørlastskibe.

• Dry Operator: Fantastisk resultat på baggrund af proaktiv indbefragtning af periodeskibe i 2. kvartal og udnyttelse af regional positionering i 3. kvartal. Med relativt lave krav til kapital svarer resultatet til et meget attraktivt risikojusteret afkast.

• Tanker Operator: Vanskeligt kvartal, hvor de værste konsekvenser blev afhjulpet af at begrænse eksponering og øge afdækning.

Guidance

NORDEN opjusterer forventningerne til det justerede resultat for 2020 til USD 90-120 mio. (tidligere USD 70-110 million). Opjusteringen er baseret på øgede forventninger til Dry Operator.

NORDEN forpligter sig fortsat til at betale penge tilbage til sine aktionærer gennem Selskabets dividendepolitik, hvor minimum 50% af det justerede årsresultat bliver returneret til aktionærerne.

Derudover har Selskabet besluttet at iværksætte et nyt aktietilbagekøbsprogram på op til USD 20 mio.

Skibsværdier

Udvikling i værdien af NORDENs ejede skibe og nybygninger: -3%

“NORDEN leverer fortsat stærke resultater i volatile og udfordrende markeder, der er under pres af
COVID-19 pandemien. Q3 har vist Dry Operators evne til at skabe værdi på baggrund af asset light