Delårsrapport 1. kvartal 2011

_______________________________________________________________________________

12. maj 2011

Delårsrapport 1. kvartal 2011

Bestyrelsen har i dag godkendt delårsrapporten for 1. kvartal 2011. Delårsrapporten følger i sin helhed som vedhæftet PDF-fil og rummer følgende hovedpunkter:

Hoved-/nøgletal (USD mio.)

1. kvt. 2011

EBITDA

Koncernen                            48

EBITDA

Tørlast                                  44

Tank                                       7

EBIT

Koncernen                            30

Teoretisk NAV

DKK pr. aktie                       275

Afdækning 2011

Tørlast                                 86%

Tank                                    37%

Forventninger 2011

EBITDA                         135-175

EBIT                                  55-95

Hovedpunkter:

NORDENs driftsresultat (EBITDA) blev i 1. kvartal USD 48 mio. mod USD 39 mio. i 4. kvartal 2010 og USD 79 mio. i samme periode året før, der var påvirket af store engangsindtægter.

Driftsindtjeningen i Tørlastafdelingen (EBITDA) blev USD 44 mio., mens Tankafdelingen realiserede en driftsindtjening på USD 7 mio.

Det primære driftsresultat (EBIT) blev i 1. kvartal USD 30 mio. (USD 69 mio.). Nettoresultatet steg efter dagsværdireguleringer af sikringsinstrumenter til USD 69 mio. (USD 63 mio.).

Teoretisk Net Asset Value var DKK 275 pr. aktie mod DKK 308 pr. aktie ved starten af året.

Tørlastafdelingen har fortsat en høj afdækning for 2011 og havde ved udgangen af kvartalet kun 4.000 åbne skibsdage for resten af året. Tankafdelingen har 6.500 åbne skibsdage for resten af 2011.

NORDEN fastholder forventningerne til et EBITDA på USD 135-175 mio. og et EBIT på USD 55-95 mio.

Adm. direktør Carsten Mortensen siger i en kommentar: "Tørlastmarkedet var i 1. kvartal præcist så svært, som man kunne frygte, med et 55% fald i spotraterne. Høj afdækning sikrede NORDEN en habil driftsindtjening i Tørlast, og vi forbedrede resultaterne i Tank, hvor markedet var bedre end ventet. Alt i alt fik vi en fornuftig start på året, men det ændrer ikke ved, at 2011 fortsat tegner til at blive et udfordrende år, og det har vi positioneret os efter med høj afdækning i Tørlast."

NORDEN afholder i dag kl. 15.30 (CET) en telekonference, hvor adm. direktør Carsten Mortensen, finansdirektør Michael Tønnes Jørgensen og Senior Vice President Martin Badsted gennemgår rapporten. Danske deltagere skal senest kl. 15.25 (CET) ringe på telefon +45 3271 4767, mens internationale deltagere skal ringe på +44 (0) 208 817 9301 eller +1 718 354 1226 inden 15.25 (CET). Telekonferencen kan følges live på hjemmesiden www.ds-norden.com, hvor præsentationen også er tilgængelig.

Yderligere oplysninger: Adm. direktør Carsten Mortensen, telefon +45 3315 0451.

_______________________________________________________________________________

Strandvejen 52