Delårsrapport 1. kvartal 2013

_______________________________________________________________________________

15. maj 2013

Delårsrapport 1. kvartal 2013

Bestyrelsen har i dag godkendt delårsrapporten for 1. kvartal 2013. Delårsrapporten følger vedhæftet som PDF-fil og har følgende hovedpunkter:

Hoved-/nøgletal (USD mio.)
  1. kvartal 2013 1. kvartal 2012
EBITDA
Koncernen 10 50

EBIT (før nedskrivninger)
Koncernen -7 25

EBITDA
Tørlast 1 40
Tank 11 12

Net Asset Value
DKK pr. aktie 220 227

Afdækning 2013 2014
Tørlast 77% 40%
Tank 30% 8%

Forventninger 2013
EBITDA   15-45

NORDEN sluttede 1. kvartal 2013 med et driftsresultat (EBITDA) på USD 10 mio. (USD 50 mio.). Resultatet blev sejlet hjem i et tørlastmarked, der fortsat er præget af overkapacitet og meget lave rater, mens rateniveauet i Tank lå over forventningerne.

NORDENs fokus på investeringer i tørlastskibe har resulteret i, at Rederiet i perioden fra oktober 2012 til udgangen af april 2013 har kontraheret eller langtidsindbefragtet 13 brændstofeffektive, nybyggede tørlastskibe. Derudover har Rederiet i samme periode kontraheret 4 MR-produkttankskibe – også brændstofeffektive nybygninger. De samlede investeringer beløber sig til USD 445 mio. i form af direkte investeringer og kapitaliserede T/C-forpligtelser.

Som følge af lavere indtjening blev resultatet af den primære drift (EBIT) på USD -7 mio., mens periodens resultat var USD -11 mio. Efter det foregående års kraftige fald i skibsværdierne er kurven nu fladet ud, og værdien af egne skibe, der var ejet i hele perioden, faldt med 1% i løbet af kvartalet. Faldet er på niveau med den almindelige værdiforringelse af skibene, der afskrives over 20 år.

Tørlastafdelingen fik en svag start på året med et EBITDA på USD 1 mio., der indeholdt engangsindtægter på USD 9 mio. Udover ekstremt vanskelige markedsvilkår blev resultatet påvirket negativt af positionering af skibe til den sydamerikanske kornsæson. Dette vil dog blive opvejet af højere indtægter i kommende perioder. Tørlastafdelingens indsejling var i gennemsnit 28% bedre end de 1-årige T/C-rater. Rederiets lastfokus udmøntede sig desuden efter kvartalets afslutning i en ny kontrakt på 10 mio. tons last i perioden 2016-2020 til fornuftige rateniveauer.

Tankafdelingen genererede en driftsindtjening (EBITDA) på USD 11 mio. Resultatet i Tank skyldes god spotindsejling, der dog i et vist omfang blev modvirket af færre skibsdage og højere dagstal som følge af periodeforskydninger og øgede forsikringspræmier. Tankafdelingens indsejling lå i gennemsnit 17% over de 1-årige T/C-rater.

NORDENs Net Asset Value (NAV) kan ved udgangen af 1. kvartal opgøres til DKK 220 pr. aktie mod DKK 213 pr. aktie ved udgangen af 2012, hvilket svarer til en stigning på 3%.

Tørlast havde ved udgangen af kvartalet en fortsat høj afdækning på 77% af skibsdagene til et rateniveau på USD 10.800 pr. dag. Tanks afdækning blev i løbet af perioden øget til 30%.

NORDEN fastholder forventningerne til årets resultat med et EBITDA på koncernniveau på USD 15-45 mio.

Adm. direktør Carsten Mortensen siger: "NORDEN har i de seneste måneder udnyttet de attraktive nybygningspriser til at udvide nybygningsprogrammet med sammenlagt 17 brændstofeffektive skibe. Rederiet vil dermed stå stærkt, når markederne finder en bedre balance. Skrotningen af tørlastskibe er fortsat på et højt niveau med omkring 7,5 mio. tdw. i 1. kvartal, og vi kan også glæde os over, at Tankafdelingen i et ellers trist 1. kvartal har haft en pæn indsejling. Men 2013 bliver som allerede meldt ud et indtjeningsmæssigt vanskeligt år."

NORDEN afholder i dag kl. 15.30 (CET) en telekonference, hvor adm. direktør Carsten Mortensen, finansdirektør Michael Tønnes Jørgensen og koncerndirektør Martin Badsted gennemgår rapporten. Danske deltagere skal senest kl. 15.25 (CET) ringe på telefon +45 3272 8018, mens internationale deltagere skal ringe på +44 (0) 145 255 5131 eller +1 866 682 8490 inden 15.25 (CET). Telekonferencen kan følges live på www.ds-norden.com, hvor præsentationen også er tilgængelig.

Yderligere oplysninger: Adm. direktør Carsten Mortensen, telefon +45 3315 0451.

_______________________________________________________________________________

Strandvejen 52