• NORDEN/

NORDEN nedskriver værdien af tørlastflåde og foretager hensættelse uden likviditetseffekt på i alt USD 340 mio.

Nedenstående er vedhæftet som PDF-fil.

_______________________________________________________________________________________________

20. januar 2016

NORDEN nedskriver den regnskabsmæssige værdi af egne tørlastskibe med USD 180 mio. og hensætter samtidig et beløb på USD 160 mio. til tab på langtidsindbefragtede tørlastskibe.

De i alt USD 340 mio. indregnes i årsresultatet for 2015.

Markedsværdierne på tørlastskibe og forwardraterne for de kommende år faldt kraftigt i 4. kvartal 2015. Mæglervurderingerne af NORDENs egne skibe og nybygningsordrer inklusive joint ventures og aktiver bestemt for salg lå ved udgangen af året USD 203 mio. under de regnskabsmæssige værdier og kostpriser for nybygninger, og NORDEN har derfor på sædvanlig vis gennemført nedskrivningstest. Nedskrivningen og hensættelsen, der er baseret på en kapitalværdiberegning (”value in use”) kommer som følge af, at ledelsen i nedskrivningstesten for tørlast har reduceret sine forventninger til de fremtidige rateniveauer i forhold til tidligere antagelser.

Omstillingen af den kinesiske økonomi og deraf følgende lavere vækst og markant reduceret efterspørgselsudvikling for tørlasttransporter har medført en betydelig overkapacitet på markedet for tørlasttransport.

Ledelsen forventer på den baggrund fortsat svage rater på niveau med de nuværende FFA-rater de kommende 2 år. Herefter forventes raterne gradvist at bedres. Ledelsens langsigtede rateforventning tager udgangspunkt i det 25-årige historiske gennemsnit renset for den usædvanligt stærke periode 2004-2008. Ud over de ændrede rateantagelser er metoden uændret i forhold til tidligere. Beregningen er meget følsom over for selv små ændringer i særligt rateantagelserne og den anvendte diskonteringsfaktor.

Efter nedskrivningen og hensættelsen er den bogførte værdi af koncernens egenkapital på USD 0,9 mia. (omkring DKK 150 pr. aktie) på niveau med den sandsynlige værdi af fremtidige pengestrømme baseret på ledelsens nuværende markedsforventninger. NORDEN har også foretaget nedskrivningstest af selskabets andet forretningsområde (tankskibsflåden) og konkluderet, at der ikke er behov for justering af flådeværdierne eller T/C-kontrakterne i dette segment.

Hensættelsen relateret til de langtidsindbefragtede tørlastskibe fordeles over de næste 4 år og vil resultere i en positiv effekt på EBIT på et tilsvarende beløb i perioden. Omkring 1/3 af hensættelsen vil blive tilbageført i 2016. Nedskrivningen på egne skibe medfører en forbedring af EBIT i 2016 på USD 10 mio. som følge af reducerede afskrivninger.

Hverken nedskrivningen eller hensættelsen har indflydelse på pengestrømme eller låneaftaler, og NORDEN er fortsat finansielt stærk. Ved udgangen af 2015 udgjorde likvider og værdipapirer således USD 355 millioner. Hertil kommer uudnyttede kreditfaciliteter på USD 296 mio.

Som konsekvens af nedskrivningen og hensættelsen reducerer NORDEN sine forventninger til helåret til et EBIT for 2015 på USD -297 til -277 mio. (tidligere USD 43 til 63 mio.).

Martin Badsted, Finansdirektør, tlf.: +45 3315 0451

Nicolai Bro Jöhncke, Head of Corporate Communications & CSR, tlf.: +45 3069 9430

DAMPSKIBSSELSKABET NORDEN A/S, STRANDVEJEN 52, 2900 HELLERUP, CVR-NR. 67758919