• NORDEN/

NORDEN opnår fremragende resultat i 2. kvartal og udbetaler ekstraordinært udbytte

MEDDELELSE NR. 157 - 18. AUGUST 2022

For 2. kvartal 2022 opnåede NORDEN et resultat på USD 179 mio. (ca. DKK 1,3 mia.) (Q2 2021: USD 32 mio. – ca. DKK 233 mio.). Cash flow fra driftsaktiviteter beløber sig til ca. USD 350 mio. (ca. DKK 2,6 mia.)

Adm. direktør Jan Rindbo kommenterer:

”Fremragende Q2-resultat på baggrund af et markant skift i markedseksponering fra tørlast til produkttank. Dette gjorde det muligt for NORDEN at kapitalisere på de ekstremt høje rater i produkttank. Samtidigt genererede NORDEN værdi i et nedadgående tørlastmarked ved hjælp af store mængder lastekontrakter og afdækning af porteføljen. Dette fremhæver vores tradingorienterede kompetencer og proaktive risikostyring, som muliggør værdiskabelse i både opadgående og faldende markeder”.

Bestyrelsen har vurderet selskabets kapitalstruktur og besluttet at udlodde ekstraordinært udbytte jf. selskabets vedtægter § 16. Der vil blive udloddet et ekstraordinært udbytte på DKK 30 pr. aktie á DKK 1 svarende til i alt DKK 1.110.000.000 (ca. USD 151.691.151,35) som en del af NORDENs udbyttepolitik om at returnere minimum 50% af årets overskud.

Udbetaling sker via VP Securities på baggrund af de aktiebeholdninger, der er registreret i VP Securities den 22. august 2022 efter afslutning af handelen på Nasdaq Copenhagen. Aktier i DS NORDEN, der handles via Nasdaq Copenhagens systemer til og med handelsdagen 18. august 2022, vil således være handlet inklusive retten til det ekstraordinære udbytte. Aktier handlet via Nasdaq Copenhagens systemer fra og med handelsdagen 19. august 2022 vil være handlet eksklusive retten til det ekstraordinære udbytte. Udbyttet forventes at være til disposition på aktionærernes konti 23. august 2022.

Med venlig hilsen,

,

Thomas France, Investor Communications Partner, tlf.: +45 3273 0629, e-mail: tfr@norden.com