• NORDEN/

NORDEN rapporterer nettoresultat på USD 243 mio. og udbetaler ekstraordinært udbytte til aktionærerne

MEDDELELSE NR. 229 - 3. NOVEMBER 2022

For 3. kvartal 2022 opnåede NORDEN et resultat på USD 243 mio. (ca. DKK 1,9 mia.). Cash flow fra driftsaktiviteter beløber sig til ca. USD 399 mio. (ca. DKK 3 mia.). Med udgangen af 3. kvartal ligger forrentning af egenkapitalen på 64%.

Adm. direktør Jan Rindbo kommenterer:

” NORDENs resultat for tredje kvartal på USD 243 mio. og 64% i egenkapitalforrentning understreger vores unikke trading-model. Gennem kvartalet har vi formået at generere høj indtjening i tørlast i et nedadgående marked. Derudover har vores høje tankeksponering gjort det muligt for os at kapitalisere på de stigende tankrater. I takt med at vi nærmer os 2023, forventer vi fortsat at drage fordel af vores høje eksponering mod tank, og at profitere på en fuldt afdækket portefølje i tørlast. Dette positionerer NORDEN til fortsat at levere et stærkt afkast til vores aktionærer”.

Bestyrelsen har vurderet selskabets kapitalstruktur og besluttet at udlodde ekstraordinært udbytte jf. selskabets vedtægter § 16. Der vil blive udloddet et ekstraordinært udbytte på DKK 30 pr. aktie á DKK 1 svarende til i alt DKK 1.110.000.000 (ca. USD 148) som en del af NORDENs udbyttepolitik om at returnere minimum 50% af årets overskud.

Udbetaling sker via VP Securities på baggrund af de aktiebeholdninger, der er registreret i VP Securities den 8. november 2022 efter afslutning af handelen på Nasdaq Copenhagen. Aktier i DS NORDEN, der handles via Nasdaq Copenhagens systemer til og med handelsdagen 4. november 2022, vil således være handlet inklusive retten til det ekstraordinære udbytte. Aktier handlet via Nasdaq Copenhagens systemer fra og med handelsdagen 7. november 2022 vil være handlet eksklusive retten til det ekstraordinære udbytte. Udbyttet forventes at være til disposition på aktionærernes konti 9. november 2022.

Med venlig hilsen,

,

Thomas France, Investor Communications Partner, tlf.: +45 3273 0629, e-mail: tfr@norden.com