• NORDEN/

NORDEN rapporterer resultat på USD 400 millioner i 2023 og returnerer fortsat overskud til aktionærer

MEDDELELSE NR. 29 - 8. FEBRUAR 2024

I regnskabsåret 2023 opnåede NORDEN et resultat på USD 400 mio. (ca. DKK 2.76 mia.). For det fjerde kvartal af 2023 udgjorde resultatet USD 43 mio. (ca. DKK 297 mio.).

Freight Services & Trading opnåede et resultat på USD 133 mio. (ca. DKK 918 mio.) og Assets & Logistics et resultat på USD 268 mio. (ca. DKK 1.85 mia) for regnskabsåret 2023.

Frie pengestrømme i regnskabsåret 2023 udgjorde USD 264 mio. (ca. DKK 1.82 mia.). med positive pengestrømme på USD 30 mio (ca. DKK 207 mio) for fjerde kvartal.

Forrentningen af den investerede kapital var 32% ved udgangen af 2023 og 14% for fjerde kvartal af 2023.

For regnskabsåret 2024 forventer NORDEN et resultat i niveauet USD 150-250 mio. (ca. 1.04-1.73 mia.), baseret på en høj afdækning i Assets & Logistics, og forventede lavere marginer i Freight Services & Trading sammenlignet med 2023, specielt i de første seks måneder af 2024.

NORDEN CEO, Jan Rindbo, kommenterer:

”I 2023 realiserede NORDEN et resultat på USD 400 millioner og et afkast af den investerede kapital på 32%, hvilket var det femte højeste resultat i selskabets historie. På samme tid distribuerede vi USD 436 mio. til aktionærerne gennem udbytter og aktietilbagekøbsprogrammer. Udover den stærke finansielle udvikling i 2023 har vi på samme tid også leveret på vores strategi gennem udvidelsen af vores forretningsområder indenfor Capesize, integrationen af de tilkøbte aktiviteter indenfor Projects & Parcelling, samt lanceringen af ny grønne initiativer og ikke mindst reduktionen i emissionerne (EEOI) sammenlignet med 2022.

I dag fremstår NORDEN som en global aktør af oceanbaseret fragt services indenfor både tør og liquid bulk, herunder også projekt last i alle størrelser, integreret med havnelogistisk og grønne løsninger til vores kunder, baseret på en agil og fleksibel forretningsmodel.

Bestyrelsen i NORDEN har med baggrund i selskabets kapitalstruktur foreslået et endeligt udbytte på DKK 10 per aktie, hvilket samlet giver et udbytte for regnskabsåret 2023 på DKK 45 per aktie, svarende til en udlodning på 53%, i overensstemmelse med selskabets udbyttepolitik omkring min. 50% udlodning.

Fra 9. februar iværksætter NORDEN ligeledes et aktietilbagekøbsprogram på USD 15 mio. Se venligst detaljer i separat meddelelse.

Med venlig hilsen,

Yderligere oplysninger: Stig Frederiksen, Head of Investor Relations, tlf.: +45 32 71 08 55, e-mail sfr@norden.com