Udbetaling af udbytte og aktietilbagekøb

Nedenstående er vedhæftet som PDF-fil.

15. december 2010

NORDEN vil udbetale DKK 505 mio. (ca. USD 90 mio.) til aktionærerne gennem udbetaling af udbytte og aktietilbagekøb

Bestyrelsen for NORDEN vil indstille til den ordinære generalforsamling, der afholdes den 11. april 2011, at der for regnskabsåret 2010 udloddes et udbytte på DKK 8 pr. aktie, svarende til et samlet udbytte på DKK 335 mio. (ca. USD 60 mio. ved den nuværende USD/DKK-kurs) og en udbytteafkast  på 4,1% baseret på aktiekursen i går (14. december 2010).

Bestyrelsen har desuden besluttet at indlede et tilbagekøb af egne aktier til en værdi af DKK 170 mio. (ca. USD 30 mio. ved den nuværende USD/DKK-kurs) på de vilkår, der fremgår nedenfor.

Udbetalingen på i alt DKK 505 mio. (ca. USD 90 mio.) er i tråd med NORDENs målsætning om at skabe et fornuftigt, langsigtet afkast til aktionærerne ved kursstigninger, udbytter og lejlighedsvise aktietilbagekøb. Efter udbetalingen vil NORDEN fortsat have den finansielle styrke til at udnytte attraktive investeringsmuligheder i Tørlast og Tank. NORDEN har således i år købt 6 moderne produkttankskibe samt kontraheret 4 tørlastnybygninger til en samlet pris af ca. USD 275 mio., og specielt produkttankmarkedet ventes på kort sigt at byde på yderligere investeringsmuligheder.

Hvis udbyttet vedtages, og aktietilbagekøbet gennemføres som planlagt, vil NORDEN samlet for regnskabsårene 2006-2010 have udbetalt ca. DKK 3,5 mia. til aktionærerne: Ca. DKK 2,9 mia. i udbytter (ekskl. egne aktier) og ca. DKK 600 mio. ved tilbagekøb af egne aktier.

NORDEN ejer forud for aktietilbagekøbet 2.713.371 egne aktier, svarende til 6,1% af aktiekapitalen.

Tilbagekøbsprogrammet iværksættes i medfør af bemyndigelsen givet til bestyrelsen på den ordinære generalforsamling den 22. april 2010 om at lade NORDEN erhverve egne aktier med en pålydende værdi på indtil 10% af aktiekapitalen til den på erhvervelsestidspunktet gældende børskurs med en afvigelse på indtil 10%.

Tilbagekøbsprogrammet struktureres i overensstemmelse med reglerne i Kommissionens Forordning nr. 2273/2003 ("Safe Harbour" metoden), som sikrer, at Selskabet er beskyttet mod overtrædelse af insiderlovgivningen under tilbagekøbet.

Tilbagekøbet ventes indledt senere i denne måned eller tidligt i januar. NORDEN vil i den forbindelse offentliggøre yderligere oplysninger om programmet.

Carsten Mortensen

Kontaktperson på tlf. 3315 0451: Senior Vice President Martin Badsted.