NBH udvider i Polen

NBH udvider i Polen Nordic Baltic Holding (NBH) har i dag gennem Nordbanken AB (publ) afgivet et tilbud om at købe samtlige de resterende aktier i den polske bank Bank Komunalny SA w Gdyni, der er noteret på børsen i Warszawa. Dette er et logisk skridt efter, at Bank Komunalny har foretaget en udstedelse af nye aktier, hvorved NBH øgede sin ejerandel fra 50 pct. til ca. 71 pct. af stemmer og kapital. NBH tilbyder 17,50 zloty (33,40 DKK) pr. aktie sammenholdt med aktiekursen i går på 14,00 zloty (26,75 DKK), hvilket svarer til en overkurs på ca. 25 pct. Med købet af samtlige de resterende aktier beløber NBH's samlede investering i Bank Komunalny sig til ca. 344 mio. DKK. Bank Komunalny er en regional bank i det nordlige Polen med tilstedeværelse i Warszawa. Banken er blandt de mest rentable og effektive banker i Polen og blev for nylig rated som nr. 8 blandt polske banker af det anerkendte blad Gazeta Bankowa (mod en 10. plads sidste år). "Formålet med købet er at opbygge en bank af højeste internationale standard i Polen for således at kunne tilbyde nordiske kunder og et stigende antal polske kunder bankydelser via traditionelle filialer, Internet samt andre finansielle servicekoncepter", siger Thomas Neckmar, chef for Regional Bank Baltic States and Poland, Nordic Baltic Holding. Bank Komunalny er i øjeblikket i gang med et omfattende investerings- og moderniseringsprogram med det formål at opnå den bedst mulige internationale standard inden for edb-systemer, produkter og Internetløsninger. Den første fase, investering i og installation af et nyt centralt edb-system og Internet, planlægges færdig i første kvartal af 2001. Bank Komunalny betjener hovedsagelig nordiske virksomheder, store polske virksomheder og kommuner samt privatkunder. I 2001 planlægger Bank Komunalny at åbne seks filialer i større polske byer. NBH's investeringer i Polen omfatter endvidere en ejerandel på 45 pct. i den polske bank BWP-UNI og en andel på 51 pct. i forsikringsselskabet Energo- Asekuracja S.A. Alt i alt har NBH koncernen ca. 1.000 ansatte i Polen. Yderligere information: Thomas Neckmar, +46 8 614 79 30 ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/20/20000920BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/20/20000920BIT00590/bit0002.pdf