Nordic Baltic Holding tilslutter sig Identrus € en ny losning for global B2B e-handel

Nordic Baltic Holding tilslutter sig Identrus - en ny løsning for global B2B e-handel Nordic Baltic Holding, som omfatter datterbankerne Merita Bank, Nordbanken og Unibank, har indgået en aftale om at tilslutte sig Identrus. Det er et større initiativ, der har til formål at skabe tillid og sikkerhed inden for den hastigt voksende business-to-business e-handel. Aftalen blev underskrevet på den årlige SIBOS-konference i San Francisco, hvor Identrus og S.W.I.F.T. offentliggjorde, at de har til hensigt sammen at etablere en global e-handelsløsning. De deltagende banker vil få en platform, som sætter dem i stand til at tilbyde erhvervskunder ydelser i form af global certificering, som vil blive suppleret med betalinger og garantier. Ved at tilslutte sig Identrus nu hilser Nordic Baltic Holding koncernen den nye alliance velkommen og udtrykker samtidig sin støtte til den. Mangel på tillid, både hvad angår systemsikkerhed og sikker verifikation af brugernes identitet, har hidtil været en af de største hindringer for vækst i den globale, internetbaserede business-to-business handel. Mange nordiske selskaber er i stand til at drive elektronisk handel, et område, som i øjeblikket er voksende i Norden. Nordic Baltic Holding koncernen tilbyder allerede i dag internetbaserede fakturerings- og betalingsprodukter til sine nordiske kunder, og den nye aftale vil gøre det muligt for bankens kunder at gennemføre sikre handler globalt. "Identrus sætter os i stand til at tilbyde vores kunder globalt accepterede certifikater. Sammen med S.W.I.F.T.s globale meddelelsesmuligheder komplementerer dette vores nordiske serviceydelser og gør det muligt for os at understøtte vores kunders internationale e- handel. Ved hjælp af den nye løsning kan vi garantere vores erhvervskunders identitet, når de handler på Internettet, og samtidig vil også modpartens identitet være garanteret af et kreditværdigt pengeinstitut. Med udgangspunkt i denne tillid kan vi udvikle vores fremtidige internationale fakturerings-, betalings- og kreditprodukter yderligere", siger Bo Harald, Executive Vice President i MeritaNordbanken. Aftalen blev indgået mellem Merita Bank Abp og Identrus LLC og betyder, at hele Nordic Baltic Holding koncernen vil kunne tilbyde certifikatydelser. Identrus LLC er et amerikansk selskab ejet af dets deltagere, som er store pengeinstitutter fra alle verdensdele. Dets driftsprincipper er godkendt af Federal Reserve Board. S.W.I.F.T. er en bank-ejet organisation, som tilbyder sikre netværk til verdensomspændende transmission af meddelelser i forbindelse med internationale betalinger og andre finansielle ydelser. Yderligere oplysninger: Pentti Mansukoski, Chef for Cash Management, + 358 9 165 56586 Matti Karvonen, Chef for Development of Electronic Banking Services, +358 9 165 25880 www.identrus.com ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/13/20000913BIT00540/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/13/20000913BIT00540/bit0002.pdf