Nordic Capital rejser 6,1 mia. EUR i ny fond på mindre end seks måneder i en digital proces

• Fond X på 6,1 mia. EUR (45,4 mia. DKK) er den største fond, Nordic Capital har rejst hidtil. Målet på 5 mia. EUR blev markant overgået, og fonden var også overtegnet på den øverste grænse

• Stærk interesse fra investorer over hele verden – fonden blev overtegnet på mindre end seks måneder

• Kapitalrejsningen blev gennemført digitalt og uden fysiske møder

• Fund X bygger videre på den succesfulde strategi fokuseret på at investere i ikke-cykliske vækstvirksomheder med stort potentiale

• Fokus for fonden er Nordic Capitals ekspertiseområder sundhedssektoren, teknologi- og betalingsløsninger samt finansielle tjenester

Nordic Capital offentliggjorde i dag, at kapitalrejsningen for Nordic Capital Fond X (”Fond X” eller ”Fonden”) er fuldført og lukket på 6,1 mia. EUR (inkl. et investeringstilsagn på 6,5% fra Nordic Capital). Fonden, der blev lanceret i april 2020, blev overtegnet på mindre end seks måneder i en kapitalrejsning, som foregik fuldt digitalt og uden fysiske investormøder. Fond X er den største fond, som Nordic Capital har rejst siden etableringen i 1989.

Flere faktorer bidrog til den store interesse hos investorerne. Styrker, som især fremhæves, er Nordic Capitals førende brancheekspertiser, den unikke måde man identificerer og gennemfører investeringer i virksomheder med stort potentiale samt Nordic Capitals dokumenterede evne til at skabe værdi over tid. Fokus ligger på at udvikle virksomheder med solid resultatudvikling inden for sundhedssektoren, teknologi- og betalingsløsninger samt finansielle tjenester. En anden afgørende faktor har været de nuværende porteføljeselskabers robusthed over for følgerne af Coronapandemien, som har bekræftet styrken i Nordic Capitals gennemtestede strategi om at investere i ikke-cykliske vækstvirksomheder. Derudover er der blevet lagt vægt på Nordic Capitals tilgang til bæredygtighed, som blandt andet har ført frem til, at Nordic Capital for nyligt modtog den højeste ESG rating fra den FN-tilknyttede organisation UNPRI.

Kristoffer Melinder, Managing Partner, Nordic Capital Advisors, udtaler: “Den hurtige og vellykkede kapitalrejsning til vores tiende fond er en vigtig milepæl for Nordic Capital. At overgå det mål, vi havde sat os, og at gøre det på mindre end seks måneder under Covid-19 pandemien, er en fantastisk præstation, som viser styrken i vores relationer med investorerne og understreger den store tillid, de har til Nordic Capital. Vi ser det som en klar anerkendelse af vores stærke team, af den gennemprøvede investeringsstrategi, af porteføljens resultat og Nordic Capitals solide erfaring med at udvikle virksomheder og skabe værdi. Vi er taknemmelige over den fortsatte støtte fra vores nuværende investorer og glæder os over at byde nye investorer velkommen til fonden.” Kristoffer Melinder tilføjer: “Nordic Capitals investeringsstrategi bygger på at finde vækstvirksomheder inden for de sektorer, vi har fokus på – og hvor vi kan gøre brug af vores førende operationelle ekspertise og finansielle styrke til at skabe værdi og dermed ultimativt levere gode afkast til vores investorer. Covid-19 pandemiens økonomiske følgevirkninger vil kunne mærkes en rum tid endnu, og de mest fremgangsrige kapitalfonde vil være dem, der bedst tilpasser sig trends og løbende forandringer i markedet. Fond X har identificeret en lang række attraktive investeringsmuligheder inden for vores udvalgte sektorer i hele Europa og globalt på sundhedsområdet. Fonden har allerede gennemført den første investering i den danske virksomhed Siteimprove, en førende software-virksomhed, som hjælper mennesker med funktionsnedsættelse til at opnå bedre tilgængelighed til digitale løsninger”.

Fond X har tiltrukket investorer fra hele verden og alle kontinenter med en fordeling på 38% fra Nordamerika, 27% fra Europe, 17% fra Asia, 15% fra Mellemøsten og 3% fra resten af verden. Samlet set udgør investorerne en veldiversificeret gruppe af offentlige og private pensionsfonde (49%), statsejede investeringsfonde (c. 16%); fund-of-funds (c. 13%), finansielle institutioner (c. 11%), stiftelser samt family offices (c.10 Nye investorer i Fund X tegner sig for 34% af kapitalen. Andelen af ​​Fund IX-investorer, der geninvesterer i Fund X, er ca. 90% (målt i forhold til investeret kapital). Derudover har også Nordic Capital, ledende beslutningstagere i porteføljevirksomhederne samt industrielle rådgivere investeret en betydelig andel.

Pär Norberg, Head of Investor Relations, Nordic Capital, siger: “Vi er meget taknemmelige for den enorme støtte, vi har fået af investorerne. Vi lancerede denne fond under en global pandemi. Det betød, at de fleste investorer var nødt til at ændre deres investeringsprocesser for at gøre det muligt at mødes på afstand. Kapitalrejsningens succes på trods af disse udfordringer er tegn på investorernes store tillid til Nordic Capitals strategi og team.”

Fond X vil fokusere på investeringer i Europa. I sundhedssektoren kan investeringerne ske globalt som i tidligere fonde. Også teknologi- og betalingsløsninger har i et vist omfang et globalt mandat.

I løbet af 2020 har Nordic Capital fortsat foretaget investeringer på trods af Coronapandemien. To nye opkøb er offentliggjort: i maj Max Matthiessen, en førende finansiel rådgiver i Norden, og i september Siteimprove, der er verdensledende inden for forbedring af brugervenligheden på hjemmesider samt optimering af digital marketing. Derudover er gennemført en række tilkøb til porteføljevirksomheder samt foretaget to delvise frasalg.

Nordic Capitals nuværende porteføljevirksomheder har i gennemsnit øget antallet af medarbejdere med 10% og omsætningen med 8% på årsbasis,

Kapitalrejsningen blev drevet af Nordic Capitals in-house Investor Relations team med bistand af Rede Partners som global fondsrådgiver, Transpacific i Asien, Ameris i Sydamerika og med Kirkland & Ellis som førende juridisk rådgiver, støttet af Carey Olsen i Jersey og Arendt i Luxembourg

Pressekontakt:

Katarina Janerud, Communications Manager
Nordic Capital Advisors
e-mail: katarina.janerud@nordiccapital.com

Nordic Capital er en ledende private equity investor, der er stærkt fokuseret på at gøre bæredygtige virksomheder stærkere gennem operationelle forbedringer og vækst. Nordic Capital fokuserer på udvalgte regioner og sektorer, hvor man har betydelig erfaring og dokumenterede resultater. Kernesektorerne for Nordic Capital er sundhedssektoren, teknologi- og betalingsløsninger, finansielle tjenester samt industrielle produkter og services. Europa er nøgleregionen for Nordic Capital generelt og globalt indenfor sundhedsområdet. Siden etableringen i 1989 har Nordic Capital investeret mere end 15 milliarder euro i over 110 investeringer. Nordic Capital-fondene er hjemmehørende på Jersey og i Luxembourg. De rådgives af en række rådgivervirksomheder i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Storbritannien og USA, der hver for sig eller samlet benævnes Nordic Capital Advisors. Yderligere information om Nordic Capital kan findes på www.nordiccapital.com