Nordic Capital rejser over 1,2 milliarder euro på blot tre måneder til sin første mid-market Evolution Fund

• Nordic Capital vil sætte sin brancheekspertise og stærke platform til rådighed for et bredere udsnit af mellemstore virksomheder i Nordeuropa med ny Evolution Fund
  • Gennem et fortsat fokus på at skabe succesfulde partnerskaber med vækstvirksomheder i nøglesektorer vil Nordic Capital accelerere bæredygtig vækst.

Nordic Capital annoncerer i dag, at selskabet har lukket sin første Evolution Fund med samlede tilsagn på lidt over 1,2 mia. euro (inkl. et investeringstilsagn på 6,8% fra Nordic Capital). Fonden, der blev åbnet for kapitaltilsagn i april 2021, er rejst på kun tre måneder og blev betydeligt overtegnet i forhold til det fastsatte mål.

Med den nye Evolution Fund vil Nordic Capital bygge videre på en i forvejen lang række af succesfulde investeringer og bringe sin værdiskabende model samt ekspertise og brede ekspertnetværk til et bredere udvalg af mellemstore virksomheder i de udvalgte sektorer og geografiske områder, hvor Nordic Capital historisk står stærkt.

Med fokus på kontrollerende investeringer og virksomhedsopkøb vil den nye fond målrette sine aktiviteter mod egenkapitalinvesteringer i Nordeuropa i niveau 35-150 millioner euro i mellemstore virksomheder, som har en værdiansættelse på mellem 50 og 300 millioner euro.

Det marked bliver nu tilført Nordic Capitals succesfulde investeringsstrategi, der er fokuseret på ikke-cykliske vækstvirksomheder inden for sundhedssektoren, teknologi- og betalingsløsninger samt finansielle tjenester.

Med Evolution Fund vil Nordic Capital fortsætte sit stærke fokus på ESG, hvor Nordic Capital blandt andet er rangeret af UNPRI med den højest mulige ESG-klassifikation. Det er fondens klare målsætning at være en positiv bidragyder til det omgivende samfund ved at bygge stærke, bæredygtige selskaber. Dette sker blandt andet ved at understøtte selskabernes målsætninger inden for miljø, sociale tiltag og god selskabsledelse.

Den nye fond rådgives af et dedikeret team, der ledes af Joakim Lundvall, Partner i Nordic Capital Advisors. Teamet består desuden af erfarne investeringseksperter fra Nordic Capital Advisors samt syv nye rekrutteringer. Fonden vil også trække på Nordic Capital Advisors samlede organisatoriske kræfter - herunder den operationelle og branchemæssige ekspertise såvel som gruppens stærke regionale netværk.

Nordic Capital har en stærk 30-årig investeringserfaring med at investere i og udvikle mellemstore virksomheder. Denne erfaring kombineret med et fokus på attraktive brancher, hvor organisationen har en stærk tilknytning, betyder, at fonden allerede i dag har en stærk liste over potentielle selskaber til fremtidige investeringer. Den første porteføljevirksomhed i Evolution Fund bliver Boost.ai – en global leder som leverer samtalebaseret kunstig intelligens til Fortune 1000-selskaber. Denne investering blev gennemført af Nordic Capital i april 2021.

Fredrik Näslund, Partner, Head of Denmark, Nordic Capital Advisors siger: “Hos Nordic Capital har vi en strategi, hvor vi fokuserer på sundhedssektoren, teknologi samt finansielle tjenesteydelser, og denne strategi baserer sig på mere end 20 års historik. Nu bringer vi vores ekspertise fra disse sektorer i spil overfor et bredere spektrum af mellemstore selskaber, hvor vi kan tilbyde en gennemtestet partnerskabsmodel, som kan hjælpe med at skalere og professionalisere selskaber. Partnerskabsmodellen inkluderer både vores egen ekspertise, vores brede netværk af eksperter samt en platform, der understøtter vækst og international ekspansion”.

Jess Tropp, Principal, Nordic Capital Advisors siger: “Vi har et erfarent team, der kan tilbyde stærke ressourcer til de selskaber og virksomhedsejere. Hen over årene har en række grundlæggere af virksomheder ønsket at danne partnerskab med Nordic Capital, fordi de på første hånd har oplevet, hvordan vi kan hjælpe med at gøre gode selskaber endnu bedre. Først og fremmest fremhæver de den store værdi, som vores internationale team kan bidrage med. I Danmark har vi en lang tradition for at have et stort lokalt kontor, og vores Evolution Fund vil have mulighed for at investere i en række danske mid-market selskaber af forskellig størrelse. Mange af disse har potentiale til at vokse betragteligt, og vi har fulgt markedet tæt igennem en årrække.”

Pär Norberg, Chef for Invester Relations hos Nordic Capital Advisors, udtaler: “Vi er utroligt glade for at opleve så stor en efterspørgsel på vores Evolution Fund fra både eksisterende og nye investorer og er som altid meget taknemmelige for deres tilsagn. Både efterspørgslen og den hastighed, som kapitalrejsningen er sket med, understreger den tillid, som investorerne har til Nordic Capitals investeringsstrategi og teamet bag. Desuden er det en anerkendelse af, at vores Evolution Fund er en naturlig forlængelse af denne vinderkombination.”

Der var stor efterspørgsel på Evolution Fund ved lanceringen fra blandt andet nuværende investorer hos Nordic Capital og investorer på en betragtelig venteliste. Nordic Capital Evolution Fund har tiltrukket investorer fra hele verden fordelt med 57% fra Europa, 19% fra Asien, 19% fra Nordamerika og 5% fra Mellemøsten. Investorerne består af en bred og veldiversificeret gruppe af kapitalforvaltere og rådgivere (cirka 40%), private og offentlige pensionsfonde (cirka 30%), statsejede investeringsfonde (cirka 20%) samt fonde og family offices (cirka 10%).

Kapitalrejsningen af Evolution Fund blev ledet af Nordic Capital med bistand fra Rede Partners som global fondsrådgiver og Kirkland og Ellis som ledende juridisk rådgiver i samarbejde med Carey Olsen samt Arendt & Medernach.

Evolution Fund er lukket blot ni måneder efter, at Nordic Capital lukkede Fond X med en samlet kapital på 6,1 mia. euro. Her foregik kapitalrejsning i løbet af seks måneder alene med brug af digitale værktøjer.

Pressekontakt:

Katarina Janerud, Communications Manager
Nordic Capital Advisors

Nordic Capital er en førende private equity investor med et stærkt engagement i at skabe stærke og bæredygtige virksomheder gennem operationelle forbedringer og udviklende vækst. Nordic Capital fokuserer på udvalgte regioner og sektorer, hvor fonden har stor erfaring og dokumenterede resultater. Kernesektorerne for Nordic Capital er sundhed, teknologi og betalingsløsninger, finansielle tjenester samt industrielle produkter og forretningsydelser. Nøgleregioner for Nordic Capital er især Europa, men på sundhedsområdet samt teknologi og betalingsløsninger er der tale om et globalt fokus. Siden etableringen i 1989 har Nordic Capital investeret mere end 17 milliarder euro i tæt ved 120 virksomheder. Nordic Capital Advisors har lokale kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland, Storbritannien og USA.Få mere information om Nordic Capital på www.nordiccapital.com

Footnote: “Nordic Capital” refers to any, or all, Nordic Capital branded funds and vehicles and associated entities. The general partners of Nordic Capital’s funds and vehicles are advised by several non-discretionary sub-advisory entities, any or all of which is referred to as “Nordic Capital Advisors”.