Nedfaldne blade skal væk, ellers dør græsset

Report this content

Under stormen har træerne smidt de sidste blade. Bladene skal væk – ikke bare for syns skyld, men også for græssets overlevelse.

Nedfaldne, slaskede blade, der ligger på græsplænen, er ikke kun kedelige og til besvær. De er også ødelæggende for græsset. Hvert år på denne tid er en af de helt store opgaver for landets gartnere at få samlet nedfaldne blade op: ”Det er vigtigt at få bladene væk fra græsset, ellers lægger de sig som et tykt lag og danner skimmel i græsset, og det dør græsset af”, fortæller Stig Olesen, der er driftsleder ved OKNygaard.

Vejret udfordrer

Den sene frost og stormen har givet udfordringer for bladopsamlingen: ”Frosten får bladene til at falde af træerne, og i år, hvor frosten er kommet sent, har det betydet, at bladene har siddet længere tid på træerne, end de plejer”, fortæller Stig Olesen og forsætter: ”Det våde vejr, vi har haft i november, får bladene til at klaske sammen, og det gør laget af blade endnu tykkere, så græsset ikke kan ånde. Det er derfor vigtigt at få fjernet bladene løbende”

20 lastbilfulde blade opsamlet

På de odenseanske kirkegårde har OKNygaards gartnere kørt mere en 20 lastbiler med blade væk, hvilket svarer til blade fordelt på 9 fodboldbaner.

På kirkegårdene i Odense fortsætter OKNygaard ikke bare med at opsamle blade. Arbejdet med grandækning på gravsteder op mod jul er allerede i fuld gang.

Grandækning på landets kirkegårde er en tradition, og gravstederne pyntes med op til tre typer gran med bl.a. rødgran, nobilis og nordmannsgran, som giver den helt rigtige julestemning på kirkegården.

Yderligere oplysninger:

Direktør Kim Aaskov
Mobil: 2787 7451

OKNygaard er en landsdækkende anlægsgartner. Virksomheden tilbyder drift- og plejeløsninger i hele landet. Anlægsaktiviteterne dækker alt fra cykelstier til specialkompetencer som kunstgræs og LAR. Virksomheden har 350 medarbejdere og har været Gazellevirksomhed syv gange.

Tags: