1. juli fylder Øresundsbron 16 år

Fredag ​​den 1. juli er det 16 år siden, at de første biler kunne køre over Øresundsbron. Set i lyset af dette er der her nogle interessante fakta omkring forbindelsen og trafikken i løbet af de første år.

Trafikudvikling og vedligeholdelse
I 2001, som var det første hele år, hvor broen var åben, passerede 2.950.872 biler broen. I 2015 var tallet oppe på 7.047.368 køretøjer. I første halvdel af 2016 har 3.430.079 køretøjer krydset broen.

Stigningen udviklede sig hurtigst i årene 2006-2008. Derefter gik det lidt langsommere, og der var til og med et fald i årene med økonomisk krise, som ramte Danmark hårdere end Sverige. Først og fremmest påvirkede krisen pendlingen. Det begyndte dog at stige igen i 2014, og der er fortsat med en svag stigning siden da.

Gennem de seneste år har den samlede trafikøgning ligget på 3 til 4 procent om året. I 2016 er stigningen på 4 procent. Det er hovedsageligt fritidstrafikken med BroPas, som er årsagen til stigningen. Fragttrafikken stiger også hvert år.

92.810.000 køretøjer, med sammenlagt 208.980.000 personer i bil, har krydset Øresundsbron siden åbningen i 2000.

I juni 2017 forventes det, at antallet af biler, som kører over broen, passerer 100.000.000 køretøjer. 50.000.000 passerede broen i 2010.

I broens 16. år begynder teknikken på forbindelsen at blive lidt slidt og forældet. Renovering og vedligeholdelse er derfor i gang, og udstyret skiftes løbende ud med mere moderne og miljøvenlige alternativer. Mobildækningen på forbindelsen er forbedret gennem et vellykket projekt. I sidste uge lancerede Øresundsbron en ny app, som allerede er blevet downloadet mere end 13.000 gange. Andre ændringer, som kunderne har kunnet mærke, er den nye hjemmeside med en god selvbetjening, som blev lanceret sidste efterår.

Grænsekontrollens indvirkning på biltrafikken
Grænsekontrollen har ikke medført nogen betydelig stigning i biltrafikken på Øresundsbron. Business-trafikken er steget med 11 procent (primært udlejningsbiler, busser og taxaer). I forhold til antallet af biler udgør business-trafikken en mindre sektor end fritid og pendling, så der bliver ingen stor forskel i den samlede trafik.

Stigningen i den samlede trafik har i de seneste år ligget på omkring 4 procent. Det er hovedsageligt fritidstrafikken med BroPas, som ligger bag stigningen. Det benyttes især af personer, der bor i området og ønsker at drage fordel af nærheden til nabolandet på den anden side af sundet.

Læs mere fakta og statistik:

Trafikudvikling

Kvartalsrapport 2016 (første kvartal af 2016)

Sanna Holmqvist +46 706 760 976

Jens Genders +45 61145997

Øresundsbrons pressevagt +45 33 41 61 16

Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm.
Hver dag kører 20.000 køretøjer over Øresundsbron. 366.000 husstande har fritidsaftalen BroPas.
Øresundsbron drives af Øresundsbro Konsortiet.