Den danske fritidstrafik stiger kraftigt på Øresundsbron

Godstrafikken og den danske fritidstrafik på Øresundsbron nåede rekordhøje niveauer i årets første kvartal. Samlet set blev 94,1 procent af vejtrafikken indhentet i forhold til det seneste pandemifri første kvartal af 2019. Øresundsbro Konsortiets resultat blev 290 mio. DKK før værdiregulering, hvilket er 86 mio. DKK mere end i første kvartal sidste år.

Der blev i gennemsnit foretaget 16.137 overkørsler pr. dag i årets første tre måneder. Dette skal sammenlignes med 13.643 passagerer sidste år og 17.148 i 2019.

– Den tydeligste tendens, vi ser i første kvartal, er en kraftig stigning i den danske fritidstrafik, hvilket sandsynligvis skyldes den lave svenske kronekurs, som gør det meget attraktivt for mange danske kunder at forbruge i Sverige. Men vi kan også se, at flere mennesker har fået øjnene op for Sverige som turistmål, siger Linus Eriksson, administrerende direktør for Øresundsbron.

Den danske fritidstrafik med ØresundGO-rabataftalen steg med 24 procent i årets første kvartal, sammenlignet med samme periode i 2019. Til sammenligning faldt den svenske fritidstrafik i perioden med 26 procent. Samlet set faldt fritidstrafikken blandt ØresundGO-kunder med 3 procent, mens kontanttrafikken steg med 6,3 procent i forhold til 2019.

Godstrafikken over broen fortsatte ligeledes stærkt i årets første tre måneder, men i et lidt langsommere tempo end i de seneste år. Sammenlignet med 2019 er godstrafikken steget med 16 procent, mens den er 4,1 procent højere end sidste år.

– Godstrafikken er steget betydeligt i de seneste år. På trods af uroen i verden omkring os stiger antallet af godstrafikker måned efter måned. Men tempoet forventes at aftage i løbet af året, især for transittrafikken, siger Linus Eriksson.

Pendler– og erhvervstrafikken har stabiliseret sig på et lavere niveau end i 2019, siden de corona-relaterede restriktioner ophørte i februar 2022. I første kvartal lå pendlertrafikken omkring 10-15 procent under niveauet for 2019, hvilket menes at skyldes en stigning dels i arbejde udført hjemmefra og dels i fjernmøder.

– Valutaforskellen giver muligheder på begge sider af sundet. Udover at skabe øget dansk fritidstrafik er det et incitament for svenskere til at arbejde i Danmark såvel som for svenske eksportvirksomheder. Vi ser derfor et potentiale for, at pendler– og erhvervstrafikken vil stige i løbet af året, siger Linus Eriksson.

Vejindtægterne på Øresundsbron steg med 59 mio. DKK til 319 mio. DKK i årets første kvartal, sammenlignet med samme periode sidste år. Renteudgifterne faldt med 22 mio. DKK, mens driftsomkostningerne steg med 4 mio. DKK til 60 mio. DKK i forhold til samme periode sidste år.

Øresundsbro Konsortiet skønner, at resultat før værdiregulering må forventes at blive i størrelsesordenen 1.100-1.300 mio. DKK.

Hovedposter i perioden (millioner DKK)

Jan-mar
Jan-mar
Udvikling
Indtægter vej  319  260  59
Indtægter jernbane  146  135  11
Øvrige indtægter
Indtægter i alt  469  399  70
Driftsomkostninger  -60  -56  -4
Andre driftsomkostninger  -2
Afskrivninger  -73  -69  -4
Resultat af primær drift  336  272  64
Finansielle poster  -46  -68  22
Resultat før værdireguleringer  290  204  86
Værdiregulering, dagsværdieffekt netto*  -71  501
Værdiregulering, valutakurseffekt netto*
Periodens resultat  225  714

* Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvor finansielle aktiver og passiver værdiansættes til deres markedsværdi med løbende bogføring af værdireguleringen i resultatopgørelsen under finansielle poster. Markedsværdireguleringen påvirker imidlertid ikke virksomhedens tilbagebetalingsevne.

Udvikling af vejtrafikken i Q1 2023

Trafik  per dag  2023  Trafik per dag 2022  Udvikling trafik (%)  Udvikling trafik (antal)  Trafik
per dag 2019
Udvikling trafik (%)
Personbiler*  14.189  11.787  20,4 %  2.402  15.420  -8,0 %
ØresundGO  4.888  3.823  27,9 %  1.065  5.039  -3,0 %
ØresundBUSINESS  2.344  1.718  36,4 %  626  2.817  -16,8 %
ØresundPENDLER  4.960  4.507  10,1 %  453  5.685  -12,8 %
Kontant  1.997  1.739  14,8 %  258  1.879  6,3 %
Godstrafik**  1.869  1.795  4,1 %  74  1.611  16,0 %
Lastbiler > 9 m  1.677  1.603  4,6 %  74  1.397  20,0 %
Varevogne 6-9 m  192  192  0,0 %  214  -10,3 %
Busser  79  61  29,5 %  18  117  -32,5 %
Total  16.137  13.643  18,3 %  2.494  17.148  -5,9 %

Udviklingen i den gennemsnitlig trafik per dag fra januar til marts.
* Personbiler inkluderer personbiler med påhængsvogn og motorcykler.
**   Godstrafik omfatter alle godstransporter fra 6 meter, da betalingsstationen siden 2019 har givet mulighed for en mere omfattende kategorisering af køretøjer.

Yderligere information: Kontakt Øresundsbrons presseafdeling på +45 33 41 61 15 eller presse@oresundsbron.com.