Fritidstrafikken på broen stiger – danske kunder øger mest

De danske kunder på broen er tilbage, efter at indrejsereglerne er lempet. Men de resterende restriktioner for indrejse til Danmark bremser opsvinget blandt svenskerne.
Siden maj er den samlede trafik over Øresundsbron steget støt – fra et fald på omkring 55 procent sammenlignet med 2019 til et fald på 36 procent i sidste uge.

– Sverige har fjernet alle restriktioner for indrejser fra Norden, og det er blandt de danske kunder, at trafikken stiger mest lige nu. Men der er stadig restriktioner i den anden retning, og hver anden svensk kunde mangler stadig, siger Berit Vestergaard, salg og markedsdirektør hos Øresundsbron.

I uge 26 var den samlede trafik over broen 36 procent lavere end samme uge i 2019. Hvis vi ser på nationalitet er det tydeligt, hvordan restriktionerne påvirker. De danske fritidskunders trafik over broen blev fuldt genoprettet i sidste uge – hvilket var den første uge, hvor de danske myndigheder fjernede anbefalingerne om at undgå ikke-nødvendige rejser til Sverige – sammenlignet med samme uge i 2019. Men blandt de svenske BroPas-kunder var nedgangen 70 procent i sidste uge.

Samlet set faldt trafikken med cirka 54 procent i forhold til første halvår 2019. Dette skal sammenlignes med perioden marts-april 2020 og januar-marts 2021, hvor den samlede trafik faldt med 60-70 procent i forhold til tilsvarende perioder i 2019.

– Den danske hotel- og restaurationsbranche kommer til at mangle mange svenske kunder denne sommer. Fritidsrejser til Danmark er stadig begrænset af kravet om negative testresultater for dem, der ikke er fuldt vaccineret. Da Covid-tests ikke er gratis i Sverige, bliver kravet en økonomisk bremseklods. Det er tydeligt i statistikken. Vi er en sammenhængende region, og mange længes efter at kunne rejse frit i begge retninger, siger Linus Eriksson, administrerende direktør hos Øresundsbron.

Godstrafikken over Øresundsbron havde et stærkt første halve år. Fra januar til juni steg godstrafikken med 3,8 procent i forhold til 2019. Og i marts passerede omkring 57.000 godstransporter broen, hvilket er den højeste månedlige beregning nogensinde og en stigning på cirka 11 procent sammenlignet med 2019.

– Trafikrekorden for godstransport på broen er særligt velkomment på et tidspunkt, hvor den samlede trafik stadig er meget langt fra normal. Rekorden er endnu et tegn på, at forbindelsen er en vigtig pulsåre for begge lande, siger Berit Vestergaard.

Vejtrafik (gennemsnit pr. døgn)

Trafik 2021, jan-jun  Trafik 2019, jan-jun  Vækst 2021, jan-juni vs 2019
Personbiler  7 234  17 578  -58,8%
 - Kontant m.m.  669  2 543  -73,7%
 - BroPas Fritid  2 033  6 216  -67,3%
 - BroPas Business  1 141  3 228  -64,7%
 - BroPas Pendler  3 391  5 591  -39,4%
Godstrafik 1 720  1 657  3,8%
- Lastbiler > 9m  1 504  1 411  6,6%
- Lastbiler 6-9 m  216  246  -12,2%
Busser  29  157  -81,6%
Total  8 983  19 392  -53,7%

Antal passager per døgn 2021, uge 1-26 (grøn), sammenlignet med samme periode 2019 (blå)

Kontakt Josefin Fønss Gjørup for interview: +45 53 700 191 eller jgj@oresundsbron.com.

Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Øresundsbron drives af Øresundsbro Konsortiet.