Godt nyt for pendlere i Øresundsregionen

Det er positivt, at de nye indrejseregler i Sverige tager hensyn til Øresundsregionens behov for at kunne fungere, selv i en pandemi. Det svenske krav om PCR-test - max 48 timer gammel - ved indrejse fra Danmark til Sverige, som træder i kraft 28. december, gælder ikke for Øresundspendlere, der bor og arbejder eller studerer på hver side af sundet. Her gælder krav om coronapas og negativ test en gang om ugen.

Der er ingen testkrav til transit-rejsende til og fra Bornholm.

"Vi har fuld forståelse for, at det er nødvendigt at stoppe smittespredningen, men det er afgørende for borgerne i Øresundsregionen, at Øresundsbron er åben for de mennesker, der har deres liv og arbejde på begge sider af broen. Det gælder særligt for pendlere, som bor, arbejder og studerer på begge sider samt for rejsende til og fra Bornholm, derfor er vi meget glade for dagens beslutning", understreger Øresundsbrons direktør, Linus Eriksson.

Vi håber selvfølgelig, at indrejserestriktionerne bliver kortvarige, så vi kan bevare en levende Øresundsregion. Og vi er stadig bekymrede på vegne af de af vores kunder, der ønsker at rejse til Sverige mellem jul og nytår. For dem betyder testkravet om PCR-test 48h de facto en lukning af grænsen, for det er nærmest umuligt at få en pcr-test i Danmark i disse dage, og skulle det lykkes, er svartiderne meget lange.

Hjælp til en god rejse over Øresund

På Øresundsbron arbejder vi på at sikre en smidig trafik for vores kunder. Vi er i dialog med det svenske politi, som står for grænsekontrollen. Særligt har vi fokus på at få etableret fast-track for pendlere, svenske statsborgere og godstransport.

Det er en god ide at undgå myldretiden mellem klokken 15 og 18, hvis det er muligt.

På Øresundsbrons hjemmeside er der en kø-indikator og kundeinformation om trafikken over broen, hvor det altid er muligt at holde sig opdateret.

Kontakt Lisa Sandager Ramlow, PR- og kommunikationschef ved Øresundsbro Konsortiet, på +45 31 26 62 20 eller lsr@oresundsbron.com for mere information.

Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm. Øresundsbron drives af Øresundsbro Konsortiet.